torsdag 1 november 2018

5 om dan, eller?

Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta 5 portioner frukt och grönt per dag (= 5 knytnävsstora portioner eller 500 g för vuxna och 400 g för barn) men hur många gör egentligen det?

Min frukost idag täckte den rekommendationen med god marginal:
Jag åt en frukt- och bärsallad på 1 banan, 1 äpple, 2 mandariner, 1 kaki/persimon, ca 2 dl blåbär och ½ paket frusna, upptinade körsbär. Och så slängde jag i en näve cashewnötter också. Mums! 😋
Det blev en väldigt stor portion som tog en bra stund att äta och jag blev proppmätt!

Till min middag kommer jag som vanligt att äta en stor sallad med massor av gröna blad, tomat, gurka, rödlök, färska, skivade champinjoner och vad jag nu kan hitta i kylen, så jag får i mig vad jag behöver av frukt och grönt med råge!
Men är det nåt man inte kan äta för mycket av så är det just färska grönsaker och färsk frukt! Helst ska de förstås vara ekologiska och det är de flesta här hemma hos mig! 😊

Hur gör DU för att få i dig frukt och grönt? Är det ens nåt du tänker på?

Anneli.

Inga kommentarer: