tisdag 26 september 2017

Recept: Supergod bönsallad

Nää... Nu har det gått 9 dagar igen sen jag bloggade förra gången! Men den här gången har jag åtminstone "giltigt förfall"; jag har varit sjuk! Alltså riktigt sjuk!!! Ni vet, en sån där "mans-förkylning": "ni kvinnor snackar om att föda barn... men ni skulle bara VETA hur det är när en man är riktigt förkyld..." En SÅN förkylning! Och jag har fött 5 barn utan smärtlindring, så jag vet vad jag talar om! 😧😱😛
Men nu är jag tillbaks från dödsrikets gränsland, redo att skriva ett nytt blogginlägg! 😊

Som ni förstår av bloggtiteln så ska jag skriva om min supergoda bönsallad som jag äter nån variant av nästan varje dag! Jag gör en "bas-bönsallad" som brukar räcka i 3 - 4 dagar, och sen varierar jag den genom att lägga till av vad jag har hemma och är sugen på.

Basen är inte så förvånande kokta bönor! Jag är lite lat (läs: har begränsat med energi) så jag köper färdigkokta på tetrapack. Just den här gången hade jag en förpackning kikärtor och en med blandade bönor, men svarta bönor har jag rätt ofta, och även andra bönsorter.
Men jag startar min bönsalladstillverkning med att finhacka en rödlök och pressa en eller ett par vitlöksklyftor rakt ner i salladsskålen. Egentligen tycker jag att det är godare med skivad rödlök, men Käre Sonen inbillar sig att han inte gillar lök och pillar undan dem om de är för stora bitar. När jag finhackar dem däremot så äter han - utan att klaga! Och eftersom lök är så vansinnigt nyttigt så "lurar" jag i honom lite på detta vis! 😏
Medan jag sen skär ½ burk soltorkade tomater i olja i bitar så får löken ligga och "lufta sig" i skålen. Det har nämligen visat sig att de nyttiga ämnena i lök och vitlök ökar då!
Men när väl tomatbitarna hälls ner på löken så häller jag på 1 msk äppelcidervinäger och 3 msk av oljan från tomaterna + örtsalt, nymalen pepparblandning (svartpeppar går lika bra) och lite lökpulver. Och så strimlar jag ca 20 färska basilikablad som jag rör i.
När man kommit så långt ser det ut så här:
Nu har man gjort "grovjobbet", och det enda som är kvar att göra är att hälla i de sköljda, avrunna bönorna och sen är det klart! 😊 Och ser ut nånting så här:
Ställ gärna in bönsalladen i kylen för att goa till sig en stund. Och förvara den i kylskåpet i en tät burk så håller den sig i nästan en vecka!

När du ska äta av bönsalladen så kan du göra en "vanlig" sallad med det du vill ha i, och sen toppa den med så mycket bönsallad du vill ha. Jag har allt eller några av följande ingredienser: blandade salladsblad, färsk spenat, riven morot, avokado, tomat, gurka, skivad rädisa, ärtor, nötter/frön, pasta... Ja, det är väl nästan bara fantasin som sätter gränser för vad man kan ha i en sallad!
Men bönsalladen är god som den är också, och funkar bra att mosa med en gaffel och ha som smörgåspastej. Testa att göra denna goda sallad - du kommer inte att ångra dig! 😋

Och apropå bönsallad; dags att fixa middagen!
Morsning och good bye för denna gång!

Anneli,

Inga kommentarer: