onsdag 18 november 2015

Valnötspålägg

Av Cashewmjölken jag gjorde härom dagen återstår bara en liten skvätt, och nötmassan som blev över från mjölktillverkningen tog jag det sista av idag!

Vad gjorde jag då av nötmassan? Jo ser ni, det blev smörgåspålägg; typ färskost!
Jag smaksatte nötmassan med örtsalt, nymalen peppar, pyttelite äppelvinäger, lite Bjästflingor (vilket ger en lite ostig smak) och finhackade valnötter! Om jag hade haft någon valnötsolja så hade jag haft i lite sånt också, för smaken blev lite "vattnig", och inte i brist på kryddor utan för att det mesta av fettet i cashewnötterna hamnar i mjölken och för att nötmassan fortfarande innehåller en del vätska. Men nu hade jag ingen valnötsolja så det fick gå ändå!
För att vara ett första försök så tycker jag att det blev helt Ok. Men det går absolut att förbättra! Och framförallt så kan man ju prova sig fram med helt andra smaksättningar!
Kan tänka mig att basilika och soltorkade tomater skulle bli en bra kombo t ex! Och tar man då soltorkade tomater som ligger i olja så får man ju med lite extra fett "på köpet", vilket jag är övertygad om kommer förbättra både smak och konsistens!
Som ni ser så åt jag mitt Valnötspålägg på en riskaka med mungbönsgroddar. Det var inte helt fel! Och i ärlighetens namn så kan jag avslöja att jag inte bara åt en... men det var bara en som fastnade på kort! :P 

Anneli.

Inga kommentarer: