fredag 10 maj 2013

Fantastiska koriander

Klicka på bilden så blir den större!
Vem visste att koriander är så nyttigt?
Egentligen borde man väl kanske fatta det... gröna bladgrönsaker ÄR ju supernyttigt...!!
Färsk koriander används mycket i Mellanöstern i deras traditionella mat, och med invandrare från dessa trakter har användningen av koriander ökat även här i Sverige.

I vanliga matvaruaffärer kan man ju köpa färska kryddor i små plastkrukor och jag tänker kolla om det inte finns koriander bland dem också! Det borde finnas tycker man..!!

Jag blir jättesugen på att ha en egen kryddträdgård! För några år sen hade jag faktiskt det, men nu har vi en inhägnad kattgård där den var, så jag måste hitta ett annat ställe! Ska klura lite på det!! :D

Lättast är att köpa kryddväxterna i mataffären och sen plantera dem i större krukor. Då slipper man gräva upp ett land och hålla på att rensa ogräs, och dessutom kan man plocka in krukorna på nätterna medan man härdar dem och om det skulle bli frostnätter. Och har man inte ens någon mark att odla på så duger det ju med en balkong eller i värsta fall med en fönsterbräda inomhus! ALLA som vill kan ha en liten kryddträdgård hemma! :D

För att få lite inspiration så rekommenderar jag er att gå in på Vertical Veg - en Engelsk hemsida om att odla på liten yta! Låt er inspireras, och lycka till! :D

Anneli.

Inga kommentarer: