måndag 29 oktober 2012

Frukostdrink

Idag har jag gjort mig gröna juicer och dito smoothies i 8 dagar. Jag måste säga att jag föredrar juicer framför smoothies när det kommer till grönsaksvarianterna, men jag ska experimentera lite och se om jag inte kan få fram några som smakar tillräckligt bra för att jag ska vilja lägga ut nåt slags recept här på bloggen.

Idag blir det ett recept på grönsaksjuice som jag gjorde igår till frukost och som blev rätt hyfsad:
Och detta var det som ingick:
1 stjälk selleri, typ ½ stor gurka, 2 morötter, 1 citron, ½ litet vitkålshuvud och några cm färsk ingefära. Jag hade tänkt att ha i ett äpple också, men det glömde jag bort. Äpple passar väldigt bra ihop med övriga grönsaker: det blir liksom lite fräschare på nåt vis, juiceigare liksom..!
Allt det på bilden här ovan blev dryga 5 dl juice.

När jag var liten gjorde mina föräldrar morotsjuice nästan varje dag, och då lärde mig min kloka mamma att man ska "tugga" juicen för att den ska blandas ordentligt med saliven. Detta är viktigt för matsmältningen och näringsupptaget sa hon. Så jag försöker motstå frestelsen att bara klunka i mig juicen, vilket inte är helt lätt...! Men jag gör så gott jag kan!

Idag var det en ny artikel i Aftonbladet om margarin, närmare bestämt Becel. Klicka HÄR för att komma direkt till den!

Anneli.

Inga kommentarer: