tisdag 7 juli 2020

Välkommen i gänget!

Igår var jag iväg till Katta igen! Och nya tavlor blev det! (Duh! 😉) Vi hade även en ny deltagare som ville vara med och kladda! Vem? Jo, Käre Maken! Jajjamensan!

Jag har tjatat på honom att han ska följa med och prova att göra en egen tavla och jag har visat honom videos på youtube med andra som håller på med Fluid art och till slut hade jag nött ner hans motstånd/väckt hans nyfikenhet tillräckligt för att han skulle följa med! 😊 Mission accomplished! 😌

Käre maken har faktiskt ett förflutet som amatörtavelmålare! När vi träffades för drygt 27 år sen hade han målat ganska många tavlor som bl a satt på väggarna här i huset, men efter att han tapetserade om för sisådär 20 år sen så kom de aldrig upp igen tyvärr. Och så tappade han inspirationen till att måla nya tavlor. Men det blir det förhoppningsvis ändring på nu när även jag leker konstnär!

Så; varför inte visa upp gårdagens alster? Jag börjar med Käre Makens två inte färdiga tavlor:
Tyvärr blev alla kort jag tog på Käre Makens tavlor suddiga av nån anledning och fotot här ovan är det minst suddiga.
Käre Maken bryr sig inte ett dugg om att hälla på och vippa runt färger så som Katta och jag gör! Nä, han gör på sitt eget lilla vis! På tavlorna på bilden har han bara grundmålat genom att hälla på färg och smeta ut det med en spatel. Nästa gång ska han fortsätta måla på dem och vad det blir får den som har tålamod att vänta se! Jag vet inte om han ens själv vet vad han ska måla dit än, men han ska måla resten med pensel säger han. Det ska bli spännande att se vad det blir!

Katta gjorde 2 tavlor och den första ser ut så här:
Och den andra ser ut så här:

Själv gjorde jag hela tre tavlor! Jag började med att måla över en av de tavlor jag gjorde förra gången; den jag hade experimenterat med och hällt över färgen från den första tavlan jag gjorde. Den såg inte alls bra ut när den torkat! Nu däremot, nu är jag väldigt nöjd med den! Jag tycker att den blev superhäftig! Så där lite psychedelic som på 60-talet. Vill du se? Ja men Ok! Här kommer den:
Det ska bli sååå himla spännande att se den när den har torkat!

Sen tog jag de två tavlorna som jag tvättade bort färgerna från förra gången och gjorde en klassisk pouring där man häller alla färgerna en efter en i en mugg innan man häller ut det över kanvasen. Jag tyckte att de blev rätt bra båda två! Här blev den första:
Också lite psychedelic! Det blev liksom temat för dagen för min del... 😛

Här kommer den andra tavlan:
Alla tre tavlorna har typ likadana effekter och dem har jag fått fram genom att använda en... ja vad heter det..? En håruppsättningsgrunka??? Äsch! En sån här alltså:
Jag har flera stycken såna och just den här är lite för stor tycker jag så jag tog med den hemifrån just för att kunna dra såna där mönster på tavlorna! 😊 Och det blev ju himla bra tycker jag! Vad tycker du?

Nu ligger alla våra tavlor på tork i Kattas lokal och jag lääängtar efter att se dem när de torkat!
Eventuellt blir det redan imorgon! Och då lär det bli ännu fler tavlor - iallafall av Katta och mig! Vad Käre Maken gör med sina tavlor får du se på en blogg nära dig! Och förstås även Kattas och mina alster! Håll utkik!

Anneli.

Inga kommentarer: