tisdag 21 juli 2020

5 ½ tavlor

Varning för många foton med Fluid art-tavlor på, för igår var det dags igen! Jag var nämligen i lokalen med Katta! Men inte bara jag; vi var 3 Katarinor en Carina och en Anneli! 😊

Den första Katarina är förstås Katta, den andra är Kia som varit med oss ett par gånger och målat och den tredje Katarina kallas Kattis. Och så var det Carina och jag! Kattis och Carina tog vi oskulden på 😉 för de hade aldrig gjort Fluid art förut! Och gissa om de tyckte att det var kul!?! Blodad tand är bara förnamnet!

Jag kom till lokalen först; säkert 1½ timme före de andra! Så jag hann både plocka undan lite, grundmåla en tavla som måste torka innan jag fortsätter och göra en färdig tavla som precis var klar när de andra dök upp! Under de ca 6 timmarna(!) som jag var i lokalen hann jag göra 5 ½ tavlor (om man räknar den jag grundade som ½) och här kommer ett foto på den första jag gjorde:
Här har jag blåst ut färgerna med ett sugrör.
Nu ligger den på tork tillsammans med alla de andra tavlorna.

Jag tänkte att jag visar mina tavlor först så kommer det foton på de andras tavlor längre ner i det här blogginlägget.
Så här kommer min andra tavla för dagen:
Och min tredje:
Båda dessa är gjorda genom att först dutta på färg och sen lägga en fuktig servett eller (näs)duk över som man försiktigt lyfter upp på lite olika sätt beroende på vilken effekt man är ute efter.

Min fjärde tavla gjorde jag med hjälp av s.k. pouring där man först häller alla färgerna i en mugg som man sen häller ut färgen över kanvasen från.
Denna är gjord på en kanvas som har bredare kanter som du ser och det blir sååå himla snyggt när färgerna rinner överkanterna och täcker dem!

Den femte och sista tavlan för dagen har mina karaktäristiska "vippor" men; dessa är inte gjorda med garn som de andra "vipptavlorna", utan med mina nya kulkedjor! Ja, jag var ju bara tvungen att testa dem!!
Resultatet blir väldigt likt när man använder garn men tittar man noga så är det ändå lite skillnad! Plus att man kan göra andra tekniker med kulkedjorna som inte funkar lika bra med garn, men det ska jag testa en annan dag!

Ok! Det var mina tavlor det! Nu kommer resten! Håll i dig - det är några stycken! 😛

Den första som kommer här gjorde Katta och Carina tillsammans, mest för att visa Carina hur man kan göra:
Inte så illa pinkat av en trähäst som min pappa skulle säga! 😜

Men sen jäklar! Sen kom hon igång - Carina - och så här ser hennes nästa tavla ut:
Och hennes sista tavla ser ut så här:
Behöver jag säga att Carina gillar GULD!?! 😉

Kattis tavlor blev som följer:
Det här ovan tror jag var den första... vilket skulle betyda att nästa är Kattis andra.
Jag vet inte vad som är upp eller ner på dem... med det är väl i betraktarens öga tänker jag!

Kattis sista tavla blev iallafall så här:
Ursäkta blänket från lysrören! Men det är helt hopplöst att ta kort på tavlorna när de ligger på det stora bordet som står precis under lysrören!

Katta hann bara med att göra en egen tavla och den ser ut så här:
Sabla blänk... Hur jag än vinklade kameran (mobilen) så blänkte det! Jaja, du ser ju rätt bra hur tavlorna blev även med lite blänk här och där!

Ja det var allt för idag! Hela 12 rykande färska tavlor kom med i detta blogginlägg! Det är nog rekord faktiskt!

'til next time!

Anneli.

Inga kommentarer: