fredag 3 juli 2020

3 mogna tomater!

Idag har jag filmat en ny video igen! Tänk att jag tycker att det är så roligt att göra videor! Jag önskar bara att jag hade bättre utrustning... Men det får duga med mobilen, det är ju bättre än ingenting iallafall!

Att det blev en ny video just idag beror på att min busktomatplanta hade 3 mogna tomater som jag tänkte plocka in och äta upp, och jag ville först föreviga min första skörd på den plantan! Foton i all ära, men en video är en video liksom! Jag tog förstås några kort också, men jag börjar med videon:
Egentligen behövs det kanske inte några foton också, men... äsch! "The more the merrier" som de säger på utrikiska! Så här kommer några, nu när jag ändå tog dem!

Det första fotot tog jag genom vardagsrumsfönstret innan jag gick ut:
Tittar man noga kan man ana de röda tomaterna på den lilla tomatplantan i mitten! (Klicka på bilden så kommer den upp i större format.)

Och så här såg tomaterna ut från andra hållet:
Som du ser så finns det fler tomater som väntar på att växa till sig och mogna!

Min Black Russian-tomatplanta har fortfarande bara en enda tomat, men plantan blommar ju så det är fler på gång!
Av alla mina tomatplantor så är det den här jag är mest nyfiken på hur den smakar, och bara för det så kommer det en närbild på den ensamma, omogna tomaten!
Jag har klurat och klurat på hur jag skulle kunna få igång egna - sådda från frö - tomatplantor så de blommar och ger skörd lika tidigt som de här som jag har köpt och som är uppdrivna i växthus. Jag har ju tyvärr inget växthus!
Käre Maken och jag satte våra tomatfrön i mitten av februari och på fröpåsen stod det att de skulle sås i februari. Men... Då hinner de ju inte längre än vad våra gjort! Sätter man dem för tidigt riskerar de att ränna iväg och bara bli långa gängliga stjälkar som lätt bryts av eller så hinner de vissna innan man kan plantera ut dem, just på grund av att de behöver både värme och ljus. Hmmm... What to do, what to do?
EN sak som skulle kunna åtgärdas är ljuset! Alltså att skaffa växtbelysning till plantorna, för jag tror att de stått alldeles för mörkt och kanske för kallt! Här finns ju tyvärr inga bra och ljusa fönster att ställa småplantorna, varken i Da House eller här inne i stora huset.
Ja, det här med växtbelysning låter som att det kan hjälpa! Jag får satsa på det till nästa odlingssäsong! Det är värt att testa iallafall!

Men hur smakade nu den där busktomaten? Ja... Om vi säger så här: det var inte den godaste tomaten jag ätit och skalet var rätt segt. De pyttesmå tomaterna på ampeltomatplantan är godare! Men hemodlat är trots allt hemodlat; det är nåt visst med att sätta tänderna i nåt som vuxit i egen jord! Men nästa år kommer jag inte att köpa den sorten igen!

Och med den recensionen av busktomaterna avslutar jag dagens blogginlägg!

'till next time!

Anneli.

Inga kommentarer: