lördag 25 juli 2020

Uppdatering från odlingarna

Som utlovat kommer här dagens andra blogginlägg! Men precis som jag skulle sätta fingrarna på datortangenterna så kom Käre Maken och frågade om jag ville följa med honom ner till landen och kolla. Så klart jag ville! Så jag högg tag i mobilen, tog på mig skorna och följde med ut! Så nu blir det ännu fler bilder att visa! Men jag börjar med korten jag tog på min egna lilla odlingslott!
Ja... Inte mycket att säga om det här fotot! Det är så det ser ut helt enkelt! Minus de mogna jordgubbarna och tomaterna som jag har plockat in för att snart käka upp!

Flera jordgubbar och smultron var mogna:
Min "Black Russian"-tomatplanta har fått flera tomater:
 Ännu är ingen mogen, men jag längtar efter att få smaka dem!
Här under ser du första tomaten som kom på den här plantan. Den har tyvärr spruckit lite, men det är så det kan bli när den får för mycket vatten på en gång, speciellt om det varit torrt innan vilket var fallet här. Det första regnet efter det varit torrt ett tag var ett ordentligt skyfall!
Den lilla busktomaten gillade INTE skyfallet och det myckna regnandet som varit en period! Men trots det har den flera tomater på gång!
Nån som däremot verkar ha gillat regnet är ampeltomatplantan! Den har verkligen tagit sig och t.o.m. satt nya blommor:
 Här ovan ser du baksidan och nedan framsidan.
 Och här ser du de små tomaterna jag plockade av:
Nu har jag sammanlagt plockat av 40 tomater från ampeltomatplantan om man räknar de två minitomaterna!

Här kunde detta blogginlägg varit på sluttampen, men eftersom Käre Maken kom och drog med mig ner till de stora landen så fortsätter det ett tag till!

Här är han i full färd med att plocka några sockerärtor från de lägst växande ärtplantor nån av oss nånsin sett! Snacka om pygméplantor!
Det är en ny sorts ärtor som Käre Maken aldrig provat förut. 
Men så här såg sockerärtorna ut! De är iallafall normalstora!
Här kommer ett foto som ger lite överblick över en stor del av våra grönsaksland:
Det är potatis närmast i bild och bakom dem (där man ser det blåa) är det jordgubbar och bakom dem är det olika kålsorter (vitkål, rödkål, broccoli).

Sen kommer det en liten rad med gröna bönor:
 Här en närbild på en av plantorna:
Ser du de två långsmala gröna bönorna? Mellan dem är det en bönblomma så det är fler på gång!

Här under ser du den sorgliga samlingen vanliga ärtor som kom upp av mååånga fler sådda ärtor! Synd att det var så få som kom upp, för vi älskar ärtor i den här familjen!
Käre Maken satte även Blåärt (fråga mig inte vad det är! Jag hade aldrig hört talas om det förrän idag!) för första gången, men de ville inte heller ta sig! En ynka planta har klarat sig:
Lägg märke till den blå ärtblomman uppe i toppen och de två ärtskidorna längre ner!

Här kommer ett foto där man ser en del av en stor odlingsväv:
Under väven finns det några squashplantor, västeråsgurka, dill, persilja och rädisa. En squashblomma såg jag under väven men hur skörden kommer att bli är för tidigt att sia om!

Sist fotade jag himlen, för de var så fina moln! Här kommer ett av de korten:

Ja, det här var allt för idag! Nu ska jag gå och laga mig lite mat! Två blogginlägg samma dag lär det inte bli any time soon, men jag tyckte att dels skulle det bli ett alldeles för långt blogginlägg om jag hade skrivit och visat allt i ett och samma inlägg och dels handlade de ju om två helt olika saker! Men vänj dig inte vid det! Två inlägg om dagen alltså! 😜

Anneli.

Inga kommentarer: