måndag 16 mars 2020

Det här går ju... inte så bra!

Mitt i all hysteri kring Coronaviruset tänkte jag visa dig hur det går med fröna Käre Maken och jag petade ner i jorden för precis en månad sen.
De växer väl så där kan jag säga... Av alla frön vi sådde har långt mindre än hälften kommit upp! Det kan inte ha varit särskilt bra kvalité på de fröna! Om jag jämför med förra årets utkomst så slår de här sig slätt!
Ja men kolla bara:
Det här är de små plantor som hade kommit upp förra gången jag visade här på bloggen hur det gått med fröna (d.v.s. den 25/2). Efter jag fotat alla krukorna ställde jag in dem på bilden i sovrummet ute i Da House för det är svalare där. Jag vill ju inte att de ska växa för fort och bara bli låga, gängliga och taniga plantor! (Fast det är precis så de ser ut nu...) De andra krukorna fick stå kvar på köksbordet där det är lite varmare eftersom frön behöver värme för att gro.
I varje kruka planterades 4 - 5 frön och så många har ju verkligen inte kommit upp! 😢

På köksbordet står de andra krukor kvar - de som inte hade kommit upp överhuvudtaget sist jag fotade och skrev om min lilla odling (alltså den 25/2).
Nu ser de ut så här:
Som synes så har det kommit upp några ynkliga små skott i några av krukorna. Bland annat har två av fem paprikafrön lyckats gro och börjat skjuta i höjden. Men ingen av chilifröna har grott och endast en liten stackare av de gula tomatfröna har kommit upp.
Bifftomaterna och körsbärstomaterna verkar inte vilja vara med tyvärr... 😞 Fast av krukorna i sovrummet så har ju iallafall 2 av krukorna vardera 2 små plantor med bifftomat och i en har en liten körsbärstomat titta upp men fler än så verkar det inte bli som det ser ut just nu...
Jaja... Vi får se hur det går med allting! Jag kommer att uppdatera lite då och då så du får se hur det går!

Anneli.

Inga kommentarer: