lördag 30 mars 2019

Det här gick ju inte så bra...

I några dagar nu har jag sett att min lilla odling i sovrumsfönstret i Da House inte vill vara med längre... iallafall inte squashen. 😢 Ja men titta här! De har ju dött, varenda en:
Rädisorna vill visst ge upp de med ser det ut som:
Som ni kan se i den vänstra krukan så har jag dragit upp två plantor som jag såg hade gett upp och det är ju inte en tillstymmelse av rädisa där! Fast jag vet ju inte hur lång tid det tar innan själva rädisan bildas men döma av hur bladen börjar se ut så kommer det inte bli några rädisor av de här plantorna! 😡 Jag har skött alla mina plantor efter bästa förmåga men kanske har jag gjort nåt fel... eller så är det så enkelt att de blev sådda för tidigt - vilket de ju faktiskt blev.

Det enda som ser ut att växa och trivas är tomatplantorna:
Jag hoppas att jag lyckas hålla dem vid liv!

Jag vet att jag snart kommer att behöva sära på dem och plantera dem i egna krukor i väntan på att få komma ut i trädgården, men jag vet inte hur stora de behöver vara innan man gör det... Än ser de för sköra ut för att klara en sån händelse i sina späda liv...
Om nån har några råd till mig så är jag idel öra! 👂

Meanwhile in the garden:
Härom dagen sa Käre Maken till mig att det hade börjat komma upp lite grönt i mitt lilla land utanför vardagsrumsfönstret till vårt boningshus och igår eftermiddag var jag ute och tog några foton:
Ja, det ser kanske inte så mycket ut för världen men tar man sig en närmare titt så ser man:
timjan (till höger) som jag satte ut förra sommaren. Den har tydligen övervintrat liksom nåt annat grönt till vänster i bild. Jag är lite osäker på vad det var jag grävde ner där men jag tror att det är oregano. Jag ska kolla lite närmare när det växt till sig lite mer.

Ovanför i samma land har något annat också börjat sticka upp ur jorden:
Ser ni "knopparna" där? Jag är inte helt säker på vad det är heller men jag tror att det kan vara påskliljor. Jag vill minnas att jag bad Käre Maken att gräva ner några såna lökar i höstas. Meeen... jag lär väl märka vad det är så småningom! 😊 Time will tell!

Jag måste säga att jag är förundrad över naturens växtkraft! Snön som täckte det lilla landet har nätt och jämt försvunnit. Bara precis runt knuten så ligger det fortfarande lite snö kvar på gräsmattan, och ändå har det börjat komma upp grödor ur den kalla jorden! Det är rätt fantastiskt!

Innan jag avslutar för idag så tänkte jag även uppdatera er på hur det går med paprikorna när vi nu ändå har odlingstema för dagens blogginlägg. Jag sådde dem ju för lite mindre än 2 veckor sen men i de krukorna har ingenting synligt hänt än så jag tog inte några nya kort på dem. Men de står kvar där på köksbordet i Da House och jag ser till att det är vatten på brickan hela tiden så jorden inte torkar ut men inte heller är dyngsur. Jag hoppas att jag gör rätt med dem... Jag är ju faktiskt helt novis inom det här området! Men när/om det kommer upp nåt ur de krukorna så lovar jag att ni kommer att få veta! I både ord och bild! Stay tuned!
Och prenumerera för 17 på blogginläggen så missar du ingenting! Bara gör't! 😉 😛 😍

Med hopp om en spirande vår,
Anneli.

Inga kommentarer: