tisdag 19 mars 2019

Äntligen i jord!

Nu har jag äntligen fått ner mina paprikafrön i små krukor! Jag säger äntligen för vissa av fröerna var det meningen att jag skulle så redan förra året men det blev aldrig av.
Under förra året sparade jag fler frön och nu igår fick de alla äntligen komma i jord!
Egentligen hade jag kunnat så dem redan för ett par veckor sen, men "startsträckan" när jag ska göra nåt kan vara ganska lång... Så för att ge dem så optimal start jag kunde lät jag fröna ligga i ett glas vatten i ett dygn först. Det "sparar" man in flera dagar på enligt Käre Maken aka Månskensbonden.
Självklart använder jag ekologisk, KRAV-godkänd jord! Nåt annat har jag inte samvete till...

Efter alla fröna var på plats - jag tror att det var 36 frön om jag räknade rätt - hällde jag lite mer jord ovanpå och vattnade ordentligt med en blomspruta.
Sen avslutade jag med att hälla så mycket vatten som fick plats på brickan som krukorna står på så att jorden hålls lagom fuktig hela tiden. Nu står de på köksbordet i Da House för Käre Maken sa att de måste stå varmt för att börja gro.

Nu ska det bli spännande att se hur många plantor som kommer upp! Det är 4 olika sorters paprikor: röd spetspaprika, gul spetspaprika, röd vanlig paprika och gul vanlig paprika - men jag har inte en susning om vilka som är vad! Det får jag se när/om de blir några frukter på plantorna. Om det blir några plantor... Den som lever får se! Och den som vill veta hur det går får titta in här lite då och då för självklart kommer jag att uppdatera er på vad som händer!
Så varför inte prenumerera på blogginläggen så du får dem till din mail så missar du inget?! Högt upp i högerkolumnen kan du skriva i din mailadress för att prenumerera! Välkommen i gänget!

Anneli.

Inga kommentarer: