fredag 12 oktober 2018

DIY: Sojasås utan soja och gluten!

Men alltså! Det här måste ni bara prova! Det var lätt att göra och resultatet blev över förväntan jättegott!

"Vad snackar hon om nu då" kanske du tänker. Jo ser du; jag har gjort egen "soja"sås, fast utan soja och gluten! 😄
Receptet stod i tidningen "Lantliv Mat och Vin" för ett par år sen, men jag har inte kommit mig för att prova det förrän nu.

Vill du veta hur man gör? Då är det bara att läsa vidare!

Börja med att skaffa svamp, d v s gå ut i skogen eller till mataffären! Jag har en kompis som brukar gå ut och plocka trattkantareller och av henne köpte jag några liter.
Till min "soja"sås tog jag 1½ liter noggrant rensade trattisar och 1 msk havssalt per halvliter svamp. Du kan ta vilken/vilka svamp(ar) som helst - under förutsättning att de är ätliga förstås! Ju mörkare svamp, desto mörkare sås! 😜 Så receptet blir som följer:

HEMGJORD SOJASÅS UTAN SOJA OCH GLUTEN

1½ liter väl rensad svamp
3 msk havssalt

Grovhacka svampen och varva den i en glasburk med saltet. Sätt på locket och låt stå i rumstemperatur i 3 dygn (inte i solen). Skaka/rör om svampen några gånger varje dag.

Sila ifrån svampen med en finmaskig sil eller silduk. Låt rinna av ordentligt! Du kan pressa på med en sked om du använder en sil eller krama ur vätskan med händerna om du använder en silduk.

Koka upp "soja"såsen och sjud några minuter medan du skummar bort skummet som bildas, häll upp på väl rengjord flaska, låt svalna och förvara "soja"såsen i kylskåp. I tidningen har jag för mig att det stod att det ska hålla sig i flera månader, men med tanke på att det är så mycket salt i så kan jag tänka mig att den kan hålla sig kanske upp till ett år. Ju noggrannare man varit med rensningen av svampen, hygienen och skumningen desto längre håller sig "soja"såsen. Nu blev det här bara ett par deciliter så det tar nog slut långt innan den ev blir för gammal.
Enligt receptet i tidningen skulle det bli en knapp halvliter av 1 liter svamp vilket jag tycker låter jättekonstigt med tanke på att jag fick mindre än det på 1½ liter svamp, men olika sorters svamp kanske har olika mycket vätska i sig?

Jag tog några foton för att illustrera receptet:
Här har jag varvat svamp och salt.
Efter 3 dygn såg det ut så här:
Rätt stor skillnad mot innan..!
Och så här mycket - eller lite... "soja"sås blev det:
Lite, men naggande gott!

Vad det inte stod i tidningen var vad man skulle göra med svampen som man silat bort, men jag tänkte att den måste ju också gå att använda! Så jag frös in den i iskubsformer för att ha till soppor, såser, grytor och vad jag nu kan hitta på att använda den till! 
Visst är jag listig!?! 😜

Igår skulle jag steka ris till min middag och då tog jag fram en "svamptärning" som jag först stekte på så den tinade upp innan jag hade i riset i stekpannan, och istället för att salta kryddade jag mitt stekta ris med "soja"såsen. Det blev vääääldigt gott! 😋

Så... Är du fortfarande kvar här?? Ut och fixa svamp vettja!! Det kommer du inte att ångra! 😊

Anneli.

Inga kommentarer: