tisdag 11 september 2018

Blod, läkare och K2

Idag tänkte jag skriva lite om K2-vitamin och en av orsakerna till varför min tilltro till läkare är så låg. Anledningen till det är att jag förra veckan störtblödde näsblod 6 gånger på lika många dagar, varav 4 gånger på samma dag (förra tisdagen)!

Sen jag var väldigt liten har jag reagerat med att blöda näsblod när jag t ex sovit för lite eller för dåligt en period eller det varit stressigt på nåt vis i mitt liv. Näsan har helt oprovocerat "sprungit läck", alltså utan att jag har snutit mig eller pillat i näsan. Otaliga är de gånger jag vaknat av att jag blöder - ja, jag är så van vid det att jag aldrig blöder ner mitt örngott, för jag vänder mig på rygg snabbt som en kobra även fast jag sover!

Jag har så länge jag kan minnas alltid blödit länge och mycket oavsett om jag råkat skära mig på nåt, blödit näsblod eller haft mens. Läkare jag gått till under åren säger att jag är "blödningsbenägen", men de bara konstaterar det och har aldrig gjort nåt åt det.
När jag för ganska så exakt 9½ år sen var tvungen att operera bort min livmoder för att jag höll på att blöda ihjäl så gjordes ett blödningstest innan, för läkarna visste inte om de skulle våga operera mig. En sjuksköterska skar upp några millimeter på min ena arm och sen tog hon tid på hur länge det blödde innan det slutade av sig själv. Jag blödde i 8 minuter. Det var väldigt länge förstod jag på henne...

Läkarna var tydligen ändå villiga att ta risken att operera mig, för opererad blev jag (jag höll ju på att blöda ihjäl i vilket fall... jag hade "mensen från helvetet" som aldrig tog slut, utan jag bara blödde och blödde...)! Som tur var så gick operationen bra och jag behövde inte ens nån blodtransfusion vilket jag är väldigt glad för!

Men - och här kommer det: VARFÖR kunde inte en enda läkare komma på att jag hade brist på K2-vitamin? De får ju lära sig redan på läkarlinjen att bebisar ska få en K-vitaminspruta direkt på förlossningsbordet för att förhindra inre blödningar som eventuellt skulle kunna ha uppstått under förlossningen! Tänk så mycket onödigt lidande jag har behövt gå igenom med alla smärtsamma, rikliga och långdragna menstruationer jag har haft hela livet - förutom allt näsblod! Men merparten av alla läkare är så fokuserade på medicin, medicin, medicin och vet de ingen som de kan skriva ut på recept så tänker de inte längre! Naturliga alternativ existerar inte i deras värld! Och det är en av de anledningar jag har för att inte lita på läkare!
Här ovan ett urval på naturliga K-vitaminpreparat från Hälsokost.

Jag har i flera år ätit BenStark från Holistic (burken längst till höger i bild) som bl a innehåller K2, men uppenbarligen inte i tillräckligt hög dos för vad jag behöver. Efter förra veckans blodbad skaffade jag andra K2-vitaminkapslar så att jag kunde få i mig extra. 

Benstark innehåller 90 𝜇g K2 per dagsdos (2 kapslar), Holistic K2+D3 innehåller bara 45 𝜇g per dagsdos (1 kapsel), K2-vitamin från Helhetshälsa innehåller 100 𝜇g per dagsdos och kapsel och Vitamin K2 200 från healthwell innehåller 200 𝜇g per dagsdos och kapsel.

I fredags började jag ta K2-vitaminet från healthwell och natten till idag blödde jag näsblod igen...
Vilken skillnad!!! Trots att det började precis som vanligt med en massa blod som vällde fram ur näsan så tog det inte många minuter förrän det stillade sig och sen helt slutade blöda! Wow! Och då har jag ju bara ätit K2-kapslarna i 4 dagar! Tänk om läkarna hade kunnat råda mig att äta K2-vitamin... TÄNK vad jag hade sluppit genomlida då!!!

Men jag får vara glad att jag kommit på det här nu, och kan jag med min berättelse här hjälpa någon annan så är jag bara glad för det! Jag önskar ingen att behöva ha det så som jag har haft det genom hela mitt liv. Tills nu. Det är inte utan att jag nästan får lust att utbringa ett Haaalleluja! 😜

Avslutningsvis vill jag bara säga att K2-vitamin tar man främst av 2 anledningar: för att hjälpa blodet att koagulera (stelna) fortare vid skada och för att stärka benstommen. Speciellt äldre kan ju bryta sig ganska lätt p g a att skelettet blivit urkalkat och skört med åldern, men vitamin K2 hjälper skelettet att inte kalka ur sig och därmed behålla sin styrka. Nåt att tänka på inför ålderdomen! Börja ta extra K2-vitamin i tid!
Vill man inte äta piller/kapslar/tabletter kan det vara bra att veta att alla kålsorter innehåller K-vitamin. 

Och med detta avslutar jag detta långa blogginlägg! 

Anneli.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att se vår K2 hos dig, och vad skönt att du hittat egen hjälp!

Helhetshälsa sa...

Vad kul att se vår K2 hos dig, och vad skönt att du hittat egen hjälp!

Anneli Sjögren sa...

Hej på er från Helhetshälsa!
Ja, ni har många bra produkter! :D Dock räcker det inte med bara 100 𝜇g (som er K2 har) har jag märkt så jag tar mellan 200 - 300 𝜇g per dygn.