onsdag 17 december 2014

Recension av ChufaMix

Nu har jag provat att göra både kokosmjölk och mandelmjölk i min nyinköpta ChufaMix och här kommer mina tankar om den so far:

För mig som har ganska små händer, och dessutom artros i ena tumleden, är själva cylindern/uppsamlingskärlet för otymplig! Det borde ha varit ett handtag på den - det skulle verkligen ha underlättat! Jag kan liksom inte greppa den, och det gör ont i handen och framför allt i tummen när jag gör det!
Det var väl en sak när jag "bara" skulle mixa med högerhanden och med vänsterhanden hålla i cylindern som stod på bordet, men när jag sen skulle använda "bowlingkäglan" till att pressa ut mjölken ur det jag gjort växtmjölken av fick jag problem... då lyfter man ju upp silinsatsen och håller den med ena handen och pressar på med "bowlingkäglan" med andra handen, och se det gick inte för min del! Aj, aj, ont, ont!! Jag löste det genom att ställa ner silinsatsen  i ett rostfritt litermått med smalare bas är silen så att mjölken jag pressade ur kunde rinna ner i litermåttet, men det kändes inte helt optimalt...
(Samma dåliga bild som i förra inlägget... Sorry..!)

Ett annat problem jag stötte på var att min ena handmixer/stavmixer/mixerstav (kärt barn har många namn..) har lite för stort omfång nere där mixerbladen sitter, vilket gjorde att massan inne i silen följde med upp hela tiden; det vart helt enkelt för trångt inne i silen, med lite vakuum till följd! Men som tur är har jag två mixerstavar och "den sämre/billigare" av dem funkade bättre tack vare ett något smalare omfång nertill! Där ser man! :P

Den första mjölken jag provade att göra var kokosmjölk. Det kommer jag aldrig mer att göra i ChufaMixen!! ALDRIG!! Kokosfibrer är för segt och en handmixer klarar helt enkelt inte av att få massan tillräckligt fin mixat för att man ska få ut alla näringsämnen och smaker effektivt! Det slutade med att jag mixade den halvmixade kokosmassan i min vanliga mixer och sen bara silade genom ChufaMix-silen.

Nästa mjölk jag provade att göra var mandelmjölk! Det gick betydligt bättre! Mandlarna hade legat i blöt i drygt 24 timmar (med flera sköljningar under den tiden eftersom de stod i rumstemperatur hela tiden), och nu tog jag "rätt" mixerstav på en gång! Massan ville följa med upp även nu, men det var inga större problem att putta ner den igen. 
När man trycker ut den sista mjölken med "bowlingkäglan" får man ta i för Kung och Fosterland vilket inte är så lätt med små händer som dessutom har ont.. man får liksom inget grepp där man får tillräcklig kraft...! Men det löste jag genom att typ hänga över käglan i silen i litermåttet och pressa på med bröstbenet. Det var inte speciellt behagligt, men funkade. Hade jag tänkt på det så hade jag kunnat vika ihop en handduk och haft som lite skydd mot bröstbenet, men det får jag tänka på nästa gång.
För en nästa gång ska det absolut bli! Då tänkte jag testa att göra havremjölk, vilket jag misstänker kommer bli mycket lättare än nötmjölk!

Resultatet då? Hur blev mjölken?
Jo, om jag jämför med när jag silar mjölken genom en silduk (sån som man har till safttillverkning) så blir det aaaaningens bättre silat med silduk, men skillnaden var försumbar! Och att vrida ur mjölk genom en silduk gör också ont för mina händer så det är liksom hugget som stucket...! Och med silduk får man vara rätt försiktig så inte tyget spricker..!

Jag hoppas och tror att jag med fler växtmjölktillverkningsförsök (vilket långt ord jag fick till!) så kommer jag på fler underlättande knep, och vad som funkar och inte funkar! För hela idén med ChufaMixen är trots allt ganska smart! 

Anneli.

Inga kommentarer: