Visar inlägg med etikett frisyr. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett frisyr. Visa alla inlägg

söndag 10 augusti 2025

Happy hair day och en cliffhanger!

Jag är känd för mycket men inte att jag klipper håret särskilt ofta! Nä, snarare tvärtom! Det är 2 år sen jag klippte mig senast och på den tiden har håret förstås vuxit en hel del. Närmare bestämt så här långt: 

Men jösses vilka slitna, torra, tråkiga hårtoppar! (Men av nån underlig anledning får jag inga kluvna toppar! Bara tunna och tråkiga!)

Som av en händelse så frågade Kära Svärmor om jag hade tänkt att klippa mig snart för isåfall ville hon följa med. Ja, det är typ såna saker som får mig att äntligen få tummen ur och ringa min favoritfrisör Camilla på Salong Gaiaa och beställa tid. Och i fredags hade hon tid för både Kära Svärmor och mig!
Om du tittar under fliken "Hud- & Hårvård" under headern så har jag skrivit om Camilla och hennes salong Gaiaa förut. Camilla är ju Avestas enda ekofrisör och trots att hon inte har kvar lokalen i stan längre utan har flyttat salongen hem till sig i Haltarsbo (ca 15 km öster om Avesta) så åker jag så gärna de kilometrarna till henne för jag vet att hon är duktig och bara har helt rena produkter - precis som jag vill ha det!

Jag funderade på hur jag ville ha håret klippt; d v s hur mycket hon skulle få klippa av! Jag älskar ju att ha långt hår och har haft det i stort sett hela mitt liv men liiite funderade jag på om jag ville ha nån frisyr annat än bara hängande "au naturel". Men ett krav jag har på eventuella frisyrer är att de ska vara "underhållsfria" - förutom att håret naturligtvis ska tvättas! "Wash and go" är min melodi! Inte orkar jag hålla på och föna och stajla mitt hår! Jag har varken ork eller intresse för sånt! Nä, det räcker fullständigt att bara tvätta, handdukstorka och gå vidare med sin dag! Wash and go alltså! Så det blir just inte nåt att välja på annat än att fortsätta ha relativt långt, fritt hängande hår som åtminstone går att sätta upp med en hårklämma varma dagar! Mer frisyr än så pallar jag inte att hålla på med!

Ja, men hur blev klippningen då? Jo, den blev ganska så precis som förra gången för 2 år sen! Så här: 

Det känns bra så här! Men nästa gång kanske, kanske jag vågar mig på nåt annorlunda... eller inte! Det får vi se då - när det nu blir! Jag är ju som sagt inte känd för att jag klipper mig särskilt ofta..!

Men från hårklippning till nåt hårresande! En sax är ju vass men vad som är ännu vassare är... en skalpell! Det och lite till kommer min gästbloggare att skriva om i nästa blogginlägg! Så kom tillbaka hit en annan dag för att läsa den hårresande - och helt sanna - berättelsen om vad en skalpell har använts till!

Anneli.

torsdag 24 februari 2022

Födelsedagssmaskens och en mycket ovanlig händelse!

Hallå alla mina bloggläsare! Nu har det hänt en del som jag vill skriva om här på bloggen så - TADA! - här är jag igen! 😃

Det går långt mellan blogginläggen, jag vet! Det är inte så jag vill ha det med det är så det får bli när den här tröttheten jag skrev om i förra blogginlägget inte vill ge sig.

Februari är ju månaden när jag fyller år och när jag fyller år så vill jag fira det ordentligt! Trött eller inte - finns det anledning att ställa till kalas så ska det banne mig också ställas till med kalas! Så det så! I år var ingen skillnad! Så jag bakade och stod i, lite i taget - orken fick bestämma takten. Tur jag har frys så att det blir lättare att förbereda allt! 😊

Jag fyller år den 8 februari och i år inföll den dagen på en tisdag. Kära Svärmor kom som vanligt och två kompisar som inte kunde komma när jag skulle ha själva kalaset. Jag bjöd på det jag hunnit baka men inga kort blev tagna tyvärr. 

Men söndagen den 13 februari, då jäklar! Då blev det kalas så det stod härliga till! Och då lyckades jag iallafall ta ett kort på go'sakerna jag bakat och här kommer det: 

100 % hembakat, allting (typ) veganskt och allting glutenfritt utom bullarna. Det var chokladmousse-tårta med vispad kokosgrädde i kannan, jordnötskakor, chocolate chip cookies, havrekakor med mandel, hemgjord wienernougat, havrebollar, Honey-Rice Crispies treats och kanelbullar. Ok. Jag vet; honung är inte veganskt men så är jag också bara "fusk-vegan"! 

Jag bjöd även på kanelpaj och jag fotade den också men de blev bara suddiga kort så jag jag föreslår att du klickar HÄR istället så kommer du till originalreceptet med tillhörande foto. Till mitt kalas nu hade jag avglutifierat receptet och gjort det vegansk men det blev lika gott som originalet! 

Vad har mer hänt då? Jo ser du: jag har gjort nånting som jag inte gjort på många år! Jag har klippt mig! 😮 Jag tror att senast nån satte en sax i mitt hår, ens för att toppa det, var 2014 eller nåt liknande! Men nu - inspirerad av min tvillingsyrra som klippte sig för nån månad sen och en kompis som klippte sig för några veckor sen bokade jag tid hos Eko-frisören här i Avesta - Salong Gaiaa - och i onsdags förra veckan var det dags! 
Naturligtvis bad jag Käre Maken att fota mig både före och efter så det finns bildbevis! Vill du se? Ok. Här kommer före-bilden: 

Och efter - nytvättat och inte riktigt torrt: 
Det är inte sååå stor skillnad... Jag hade funderingar på att kanske klippa nån frisyr men... nä, jag har faktiskt ångrat mig varje - varje! - gång jag har klippt mig så det fick räcka med att klippa bort de tunna topparna och lite till. 

Vill du läsa lite mer som jag har skrivit om Salong Gaiaa så klicka på fliken "Hud- & Hårvård" högst upp under headern här på bloggen. 

Det här får bli allt för denna gång! Dags att laga lite mat! Ha det så bra så ses vi i ett annat blogginlägg!

Anneli.