söndag 19 juni 2022

Nederlag och potatisblast

 Hej allihopa! Här är jag igen! Long time no see - som tyvärr inte är ovanligt nuförtiden. 

Jag har tänkt på att skriva här på bloggen ända sen första potatisblasten tittade upp ur en av odlingssäckarna men orken fanns inte. Jag har varit ganska dålig faktisk.

När jag skrev om mina sköldkörtelvärden sist (i förrförra blogginlägget) så var de ju på väg ner och veckan efter jag skrev om det hade de gått ner ännu mer och jag var själaglad! Men... Sen stack de upp med besked och blev så där omätbart höga igen! Hjärtat började fladdra igen vissa dagar och jag fick nästan panik. De två senaste provsvaren var T3 30 (eller mer... det går inte att mäta) och T4 51. Referensintervallet är på T3: 3,5 - 6,5 och på T4: 11 - 23. Så redigt höga värden alltså. Varför det blev så vet jag inte... Jag fick en högre potens på samma Homeopatmedel som jag redan åt (Kali-Jod) precis innan värdena stack upp och kanske var det det som triggade igång det men det är bara en gissning från min sida.

Sen dess har måendet gått upp och ner. Jag har fått ett nytt Homeopatmedel som heter Mercur och först mådde jag bättre, t o m riktigt bra ett par dagar! Men natten till i onsdags drog helvetet igång igen med hjärtklappning och andnöd! Då beslöt jag mig för att "bita i det sura äpplet" och börja med den läskiga medicinen som jag verkligen, verkligen, verkligen INTE vill äta; Thacapzol. Men bara i lågdos! Egentligen vill läkaren att jag ska äta 3X2 tabletter om dagen men jag tar 2X1 tablett istället. Jag har pratat med min läkare om det och han sa att jag kunde göra så. Han är nog glad att jag överhuvudtaget tar NÅT! Men för mig känns det som ett nederlag... 

Nu mår jag bättre igen, men det är INTE Thacapzolens förtjänst för den tar 4 - 6 veckor att kicka in så jag säger att det är den nya Homeopatmedicinen! Men de två i kombination hoppas jag kommer att ta ner värdena till drägligare - och helt normala - nivåer! 
I fredags tog jag nytt blodprov som jag hoppas få svar på när jag ska in och ta ett nytt på torsdag. Håll alla tummar och tår ni har att värdena börjar sjunka nu! Tack! ♥

Men nu över till nåt roligare, nämligen potatisblast! Ja, det kanske inte är så roliga per se men att det kommit en del potatisblast tycker iallafall JAG är roligt! 
Men jag ska inte skriva så mycket om det! Jag visar rykande färska foton istället! Först på landet: 

12 potatisar satte jag ju här men alla verkar inte ha kommit upp - än. 

Sen har vi 8 odlingssäckar med vardera 4 potatisar i varje. Alla har inte kommit upp där heller - än! 

De här två måste vara en tidig sort för de har kommit längst.

Tre av de andra säckarna:


Och de 3 sista säckarna: 
Så NÅT går enligt plan! Det ska bli spännande att se vad som finns under blasten sen när det är dags att skörda! Men det dröjer! Det blir inte förrän i slutet på augusti! Man får ha tålamod...!

Men då så! Ska vi säga så? Jag tycker att vi gör det för nu börjar magen att knorra och det är hög tid att gå ut i köket och laga mat!
Vi ses när vi ses!

Anneli.


Inga kommentarer: