tisdag 29 september 2015

Earl Grey Rose

Ända sen jag på riktigt fattade att konventionellt odlat té innehåller massor av gifter så undviker jag det till förmån för ekologiskt té.
(Bilden ärligen snodd från internet.)
Översättning: "Rolig fakta om vanligt té... Första gången som besprutningsgifterna sköljs av från tébladen är när du låter dem dra i din tékopp. KÖP EKOLOGISKT".

Tyvärr finns det (än så länge) inte så många olika smaker att välja på bland de ekologiska téerna - speciellt inte om man som jag helst dricker svart té. Så det senaste typ halvåret har jag nästan bara druckit Earl Grey-té. Det är gott - missförstå mig rätt, men jag har länge längtat efter nån annan smak på mitt té!

Igår kom ett paket från Raw Food Shop som vi beställt, och där fanns bl a en påse rosenblad. Det var då jag fick min snilleblixt! Jag satte på vatten i vattenkokaren, tog fram min stora (7 dl) tékopp och la i en påse Earl Grey-té och en tékula fylld med rosenblad. Sen fyllde jag koppen med kokande vatten och 8 minuter senare; Voila: Earl Grey Rose-té! 
Det blev jättegott!

Sen kom jag på att det finns "Russian Earl Grey-té" att köpa - dock inte ekologiskt, men det kan man ju också fixa lätt som en plätt! Russian Earl Grey är Earl Grey-té med jasmin, och jasminté har jag redan hemma, så det är ju bara att blanda ihop! Att jag inte har tänkt på det förut! Det krävdes en påse rosenblad för det...! Men bättre sent än aldrig! Imorgon är det jag som fixar eget Russian Earl Grey-té! :o) Mmmmm......

Anneli.

2 kommentarer:

linda sa...

Clipper har ett black Indian chai som smakar pepparkaka. Supergott. James (Svarta plåtburkar) Har ett Black lavender som visade sig vara ekologiskt om man läste på baksidan. :D

Anneli Sjögren sa...

Åh! Tack för tipset Linda! Ska se om jag får tag på dem här där jag bor! Black lavender låter också spännande!! :D Och Clipper Indian chai.... det låter bekant... kan nog ha smakat det nån gång... Jag ska hålla utkik i affärerna in my hood!! :P