måndag 19 maj 2014

5:2 is Da Shit

Såg ni Vetenskapens värld tidigare idag? Det var sista (del 17 av 17) Vetenskapens värld för säsongen, men det går att se i 180 dagar på SVT Play.  Programmet handlade bland annat om forskning på 5:2-dieten och de goda resultat den visat sig ge, inte bara på vikten utan på hälsan i stort!
Jag har kört med 5:2-dieten nu sen den 30 mars 2013 - alltså i 1 år och 2 månader snart - och jag trivs med detta sätt att äta och leva!

Vad 5:2 har gjort för min vikt och hälsa är svårt att säga. Ja, vikten skulle jag ju kunna räkna ut om jag bara orkade gå och hämta mina anteckningar vilket jag inte gör just nu, men jag vet att jag i alla fall har gått ner några kilo.
Hälsan är lite svårare att veta hur den påverkats för min del. Dels tog jag inga prover innan jag började och som jag skulle kunna jämföra med nu, och med min hälsoproblematik är det inte så lätt att veta vad som är vad. MEN; jag TROR att hjärtat har blivit bättre tack vare 5:2. För en av de effekter som tillskrivs 5:2 förutom att minska risken för cancer är just att minska risken för hjärt- kärlsjukdomar. Och om det kan minska risken, är det väl inte helt osannolikt att det även kan förbättra en redan utvecklad hjärt- kärlsjukdom!?! Jag har ju faktiskt lyckats sluta med båda mina hjärtmediciner!

Speciellt nu när jag mediterar dagligen så märker jag att hjärtat mår bättre! Stress är ju kroppens fiende nr 1, och jag har otroligt mycket stress i mitt liv just nu! Meditationerna hjälper mig att stressa ner och ge kroppen en stunds välbehövlig återhämtning.

Men nånting jag har märkt med 5:2-dieten är att man INTE kan "äta vadsomhelst" på de 5 ätdagarna - inte om man vill gå ner i vikt i alla fall! Det var ju en av de påståenden som spreds om dieten i början. Men tro mig: jag har testat och jag gick UPP i vikt!

Känner ni till "What the hell-effekten"? Det är när man säger till sig själv att "attans! Nu råkade jag äta en kaka så nu är det kört i alla fall... då kan jag lika bra äta en pizza till middag". Men lika väl som det finns en "What the hell-effekt" så har jag märkt att det finns en effekt som är tvärt emot den! Vad man ska kalla den har jag inte kommit på (än) men det jag märkt är att när jag börjar ta hand om mig själv och göra bra saker för mig själv och göra "uppoffringar" (= avstå från något onyttigt smaskens) så vill jag inte förstöra genom att äta sånt som jag vet inte är så bra för mig!
Ja, alltså... det är ju inte hundraprocentigt vattentätt naturligtvis, men jag märker att jag väljer mina synder med större omsorg och har lättare att avstå från skräpmat. Det är ju inte helt fel! :D
Bara som exempel; efter att jag gjort en nyttig, supergod, färskpressad juice till frukost och kanske ätit en näve mandel till så vill jag liksom inte "förstöra" det genom att t ex dricka kaffe eller ta en macka...! Åtminstone inte på många timmar! Och jag blir faktiskt ganska mätt på mina juicer och står mig förvånansvärt länge! Jag tror att kroppen liksom fattar att den fått tillräckligt med näring så det inte spelar någon roll att det inte ligger massa fast materia och fyller upp magsäcken!

Juicen på bilden här ovan är en del av den juice jag gjorde igår på: 1 stor gurka, 4 morötter, 1 stor potatis, en näve maskrosblad, några salladsblad, 1 citron, 1 apelsin, 1 äpple, 1 bit färsk ingefära och en halv ananas - allting ekologiskt och sååå Gudomligt gott!
Juicen i den vänstra lilla kannan (2½ dl) sparade jag till idag, för idag har jag haft en av mina halvfastedagar så det fick bli dagens kaloriintag! MUMS! :o)

Jag misstänker att jag kommer att återkomma lite längre fram med mer om 5:2-dieten i mitt liv, men detta är allt för denna gång!

Anneli.

Inga kommentarer: