fredag 18 januari 2013

Nya tester av juicern

Nu har jag testat min nya juicemaskin ganska många gånger och idag gjorde jag äntligen mandelmjölk i den också, och här kommer min rykande färska recension av den:
Alltså... Om jag skulle betygsätta den så fick den nog inget vidare bra betyg... Kanske möjligtvis en 6 på en 10-gradig skala där 10 är bäst och 1 är sämst.
Men jag är inte speciellt nöjd - jag tycker att en bra juicer borde "spotta ur sig" ännu torrare "substanser" än vad denna gör! Och speciellt på slutet; det som blir kvar i maskinen är riktigt blött och går inte att få ut ur maskinen med mindre än att man monterar isär den!
Juicen innehåller ganska mycket fibrer som jag tycker borde ha filtrerats bort, och när Janne härom dagen gjorde juice på citron, äpple, morot och mango till yngste sonen så blev smaken väldigt god, men jag vet inte om det ska kallas för juice det som kom ut..! Det var ganska tjock konsistens - ungefär som lite rinnigare äppelmos, och så ska det inte vara tycker jag! Juice är juice och ska vara just juice!

Men till min stora förvåning så gick det mycket bättre än jag trodde att göra mandelmjölk i juicern!! Det blev ju några olika turer förstås... Så här gjorde jag:
2 dl mandel lades i blöt (i flera dagar, för jag hade inte tid att ta hand om dem nästa dag. De fick stå i kylskåpet efter första natten i rumstemperatur och jag sköljde mandlarna en gång om dagen under tiden jag väntade på tid och ork) sen fick de en sista avsköljning innan jag mixade dem med några dl vatten till typ vällingkonsistens och hällde "vällingen" i juicern. Det som kom ut och som inte var mandelmjölk mixade jag med mer vatten och hällde i juicern och gjorde sen om det en tredje gång så att jag hade använt 1 liter vatten sammanlagt. Jag tyckte att det blev ganska mycket mandelmjölk - mer än en liter, men det fick sin förklaring: det var väldigt mycket mandel"kött" i mjölken, så jag silade den genom ett tunt tyg (typ sånt man har när man kokar saft) och det var nog ungefär 1½ - 2 dl mandel"kött" som blev kvar i silduken! Men trots att det blev ganska många olika moment för att få färdig mandelmjölk så var det nog lite lättare än när jag bara mixade mandeln och silade i omgångar som jag beskrev i det HÄR blogginlägget. Det är just själva silningen som tar tid och det gick faktiskt mycket snabbare idag!

Men det är väl så att man får det man betalar för, och jämfört med den HÄR juicepressen så var ju min jättebillig! Så min beställning till Universum kvarstår: Jag vill ha en Omega Vert-juicepress!! Eller.....
Jag fick nys om juicepressarnas Rolls Royce igår! DEN maskinen går inte av för hackor!! Men så kostar den också!! Ungefär 16 500 kronor går den lös på!! Vill ni se den?? Klicka HÄR! (Tips: högerklicka på länkarna så öppnas de i ett nytt fönster!)
Ja, inte skulle jag bli ledsen om jag fick den maskinen!! :P

Med det avslutar jag detta blogginlägg!! På återseende! :D

Anneli.

Inga kommentarer: