lördag 5 oktober 2019

Livet på bonnvischan + förödelsen efter frosten

Oj va tiden går fort nuförtiden! Eller är det bara jag som tycker det?
Nyss var det sommar och nu igår kväll och natten som var hade vi inte bara första frosten utan även 3 minusgrader ute!
Käre Maken plockade in de flesta av de kvarvarande tomaterna igår och de vi tog in för 2 veckor sen håller antingen på att mogna eller ruttna!
Jag har slängt flera stycken gröna och ruttnade tomater, men några ha mognat! De här är de två första. Fotot taget i tisdags:
De var lite mjöliga i konsistensen men hade väldigt god smak!

De här senaste veckorna har varit väldigt stressiga för mig med mycket inplanerat och en del oförutsedda händelser. Några saker av det inplanerade fick jag avstå ifrån - helt enkelt för att jag bara inte kunde uppbåda någon energi - men en del tog jag mig i kragen och gjorde; bl a Återbruks- och Hantverkscaféet här i Nyhyttan som är på torsdagarna, och igår åkte jag ut till min kompis Monika och hälsade på.
Monika och hennes sambo har nyligen köpt en gård lite utanför Avesta vilket har varit Monikas dröm i massor med år! Hon är uppväxt på en bondgård och längtade tillbaka till det livet. Och nu lever hon sin dröm med i dagsläget 38 hönor, 3 tuppar, 3 kaniner och 4 kalvar. Nästa helg skulle fler kalvar anlända till gården och lite senare även en sugga med 9 griskultingar!
Tyvärr (enligt mitt vegetariska/veganska sätt att se på saker) så kommer de flesta av djuren att slaktas så småningom men de kommer iallafall att ha ett mycket bättre liv fram till dess än de flesta andra köttdjur! Och de kommer att slaktas på gården vilket gör att de iallafall slipper transport till slakteri många mil bort. (Man får vara glad åt det lilla... 😶 )

Jag tog några foton när jag var hos Monika men nästan alla blev suddiga så jag har raderat de flesta! Men här kommer de minst dåliga:
Här är Monika inne hos kalvarna som precis har fått mjölk i hinkar!

Det luktar inte rosor precis i ladugården, men kalvarna är så söta så det står jag lätt ut med!
Här är minsta kalven, endast 3 veckor gammal:
När vi kom ut från ladugården var det så sent att hönorna redan hade gått in i sitt lilla hönshus som de gör när det mörknar ute, så dem blev det inget kort på.
Så här mörkt var det:
En av anledningarna att jag åkte ut till Monika just igår var att hon hade plockat trattkantareller till mig!
Av de flesta svamparna ska jag göra "Sojasås utan soja" som jag ju även gjorde förra året. HÄR har jag skrivit om hur man gör sin egen "soja"sås. Mmmm... Så himla gott! 😋

När jag sent om sider kom hem igår kväll fanns det inte på kartan att jag skulle orka rensa nån svamp så det ska jag sätta fart med nu! Och sen blir det ny "soja"sås! 😊 Så här har jag inte tid att sitta längre! Och om du inte har nåt bättre för dig så kan ju du också skaffa lite svamp och göra egen sås! Det är sååå värt det!

Allra sist i detta blogginlägg kommer en rykande färsk video som jag spelade in för bara en liten stund sen på förödelsen i min f.d. tomatdjungel. Håll till godo!


Anneli.

Inga kommentarer: