måndag 2 juli 2018

Det här går ju som på räls, del 2

Nu har jag fastat i två veckor och det känns jättebra! Idag är dag 15 och när klockan blir midnatt så har jag fastat precis halva den tid jag bestämt mig för att fasta!

Bortsett från att Käre Makens mat doftar underbart varenda dag och jag en kort, kort stund kan känna ett sug i magen och tänka att "Gu' va gott att få äta... (vad det nu är han har lagat)" så går det över på en gång! Det finns inte på kartan att jag skulle falla för frestelsen! Envis som en röd gris 🐖 är jag när jag sätter den sidan till, och har jag bestämt mig så har jag! Det ska MYCKET till för att jag ska ändra mig då! 😛

Under den här gångna veckan har jag känt mig lättare och lättare inombords, och då menar jag inte kilo, hekto och gram utan mer... hur ska jag förklara det... befriad... renare... nystädad! Ja det låter kanske knasigt om du aldrig har fastat nån gång och inte själv har fått erfara hur det kan kännas, men jag kan inte förklara det bättre. Och med största sannolikhet så är det också så att min kropp under de här två veckorna har hunnit städa ur sig en del skit som inte ska finnas i en frisk kropp. Med tanke på alla gifter vi har i vår miljö så bär vi alla på olika gifter som gör att det blir svårare och svårare att hålla sig helt hundra frisk. Att fasta ger kroppen tid och energi över för att rensa ut gifterna. 
♥ Min Schersminbuske som doftar sååå ljuvligt! ♥

Men kilo, hekto och gram då? Jo då, det händer lite där med - även om det tyvärr inte bara är fett som står för viktnedgången. Jag vägde mig igår och då visade vågen att jag hade gått ner 1,5 kilo sen förra söndagen så sammanlagt på dessa två veckor har jag gått ner precis 5 kilo. Det är ungefär lika som förra sommaren jag fastade 30 dagar så det var förväntat.

Förr i världen, d.v.s. innan jag fick barn, så blev jag helt tokig när jag fastade! Jag planerade vad jag skulle äta när jag brutit fastan, läste recept, bakade och lagade mat som en galning! 🍛 Jag gjorde hela dagsmenyer med nyttig, kaloriberäknad mat för flera veckor framåt så jag skulle ha att välja ifrån! Maten jag lagade frös jag in i portioner så när jag hade börjat äta igen hade jag massor av färdiga rätter i frysen, bara att ta fram och värma! 😊

Nuförtiden blir jag inte riktigt lika tokig men jag måste erkänna att jag har läst ganska många recept under de här två veckorna (och fler lär det hinna bli) och de som jag känt att jag vill testa har jag skrivit ut! Nu har jag en hel hög med utskrivna recept som jag ska prova när jag äter igen! 
Men först 15 dagar fasta till + en upptrappningsperiod på ca en vecka och sen... sen ska jag laga nya, spännande rätter! Och ÄTA dem!! 😋

Anneli.

Inga kommentarer: