torsdag 12 juli 2018

Förberedelse

Att äta nästan bara ekologisk mat som jag gör kan bli ganska dyrt... Men självklart beror det på VAD man äter. Färdiga rätter från frys- eller kyldisken, konservburkar med köttersättningar och grönsaker som inte är i säsong blir väldigt dyrt! Men även i säsong kan vissa grönsaker vara ganska dyra, så det gäller att hålla lite koll på när nån affär har extrapris.

Förra veckan hade Willys extrapris på ekologiska paprikor; 15 kr för ett tvåpack, vilket är typ halva priset. Paprika är en sån grönsak som jag nästan aldrig köper just på grund av att de oftast är så himla dyra. Men nu när det var extrapris bad jag Käre Maken att köpa hem några till mig.
"Men" kanske du tänker "du fastar ju. Då kan du väl inte äta paprika?" Nä, precis! Och jag åt inte upp dem heller! Jag frös in dem för att ha till fyllda paprikor nån gång i en inte alltför avlägsen framtid! Jag måste ju förbereda för när jag börjar äta mat igen, och det var ju nu det var extrapris!
Redo för frysen!

2 såna här paket har jag i frysen nu! Och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte längtar till jag kan tillaga dem och äta upp dem!
Jag ska förtydliga att paprikorna inte är förvällda - bara ansade och halverade. När man ändå ska ugnsbaka dem sen så behöver de inte förvällas först. Man tar bara fram dem, fyller dem och så skjuts in i ugnen! Easy peasy!

Jag tänkte att jag ska experimentera lite med fyllningen sen när jag kan käka som folk igen, och blir det bra så återkommer jag med receptet!

Anneli.

Inga kommentarer: