torsdag 6 juli 2017

Uti i vår hage...

Idag vaknade jag av okänd anledning med en rungande huvudvärk. Inte så kul, men det är sånt som händer. Tack-och-lov sällan för min del som tur är!
Jag är inte nån som tar värktabletter för "lite" huvudvärk, utan istället börjar jag tänka på varför den har uppstått. Har jag druckit för lite vatten? Behöver jag lite salt? Vad har jag ätit, respektive inte ätit? Hur har sömnen varit? Stress? Och så vidare.

Det är inte alltid jag kommer på vad som orsakat huvudvärken, men som standard brukar jag alltid börja med att dricka vatten och vila lite. Idag hjälpte inte det så jag tog en nypa salt; naturligtvis ett oraffinerat havssalt (vanligt bordssalt eller andra raffinerade saltsorter finns inte hos mig), men salt hjälpte inte heller.
"Jag går ut och tar mig en nypa frisk luft" sa jag till mig själv. När jag fått på mig skorna och gått ut på gräsmattan kom jag på att en av mina jordgubbar förmodligen var ätmogen idag så jag gick direkt tvärs över gräsmattan, bort mot Da House där krukorna med jordgubbs-plantorna står. Och mycket riktigt: en jordgubbe var röd och fin!
Jag kan meddela från en mycket trovärdig källa att den gubben ligger i min mage nu! 😋

Med jordgubben i magen strosade jag runt på gräsmattan mellan Da House och vårt boningshus och kom till en liten kulle där det växer Rölleka.
Det är tyvärr inte så många, men jag plockade de som fanns, och ska torka dem för att ha till té.
Rölleka är bra för många saker bl a på huden för att få sår att läka snabbare och invärtes för att stärka lever och njurar, och hjälpa till med matsmältningen.
Så här lite blev det av det jag plockade. 

När jag ändå var ute på vår tomt så tog jag några andra foton också, för precis idag har både min Jasmin och min Schersmin börjat blomma! 😍 Och de doftar sååå gott!
♥ Jasmin. ♥

♥ Schersmin. ♥

Samtidigt som jag strövade runt på gräsmattan så var Käre Maken i en annan del av Avesta, närmare bestämt hos sina föräldrar, och där plockade han rosenblad till mig! ♥
Det är MIN man det!!! ♥ 😚

Men för att knyta ihop säcken här, så kan jag meddela att jag fortfarande har ont i huvudet. Det kan ju bero på att jag är inne på min 11:te fastedag... kanske... Men det får vara hur det vill med den saken. Jag har ingenting jag behöver göra utan kan bara ta det lugnt så det är ingen fara med mig! Och imorgon är den säkert borta! 

Anneli.

Inga kommentarer: