onsdag 26 juli 2017

Den första dagen i resten av mitt liv.

30 dagars fasta har nått sin ände och idag är dagen då jag börjat äta igen. Sakta och försiktigt förstås! Idag blev det bara 1 dl frysta blåbär, lite ananas och några jordgubbar till frukost (behöver jag säga att det smakade ljuvligt? 😋), och jag tog små tuggor med tésked och åt långsamt! Ikväll tänkte jag koka soppa på en liten potatis, en bit morot och aningens buljong. Och så dricka juice, vatten och kokosvatten för övrigt.
Jag tog undan lite ananas från det jag använde till juicen igår och på kvällen la jag frysta blåbär ovanpå för att tina, så ananasbitarna blev typ blåa de med! Jordgubbarna hämtade Käre Maken in från jordgubbslandet strax innan jag skulle ha dem. Bättre än så här kan det knappast bli! 😊
Ärtskidan på bilden är den första som blivit ätklar på ärtplantorna nere på vår odling och jag tänkte mumsa i mig ärtorna i den senare idag. 😋

Från och med nu kommer jag att ändra en del i min kost-regim. Efter att ha läst boken "Medial Läkning" av Anthony William har jag för avsikt att försöka följa hans kostråd så gott jag kan.

De förändringar jag kommer göra är:
*Sluta med 16/8-fasta. Enligt Anthony ska man äta små mål, men ofta. Det är bättre att göra en 24-timmars vattenfasta då och då.

*Få in bönor och linser i maten - helst varje dag. Det här är inte Anthony som rekommenderar (men han säger inte att man inte ska äta bönor varje dag heller), utan det har jag ju längtat efter att börja med efter att ha läst så mycket positivt om det. Det ska bli spännande att utmana min kreativitet och se vad jag kan hitta på för bönrecept för att få variation!

*Äta mycket frukt och (råa) grönsaker.

*Minimera mitt intag av socker, gluten, mjölkprodukter och fett. Som f.d. LCHF:are känns det väldigt konstigt att minimera fettet, men jag vill testa och se hur min kropp och hälsa påverkas av Anthonys rekommendationer, och dessutom hade han riktigt logiska förklaringar till varför man INTE ska äta så mycket fett. Fast jag kommer inte ihåg dem just nu... 😕 haha... 😛

Iallafall... Idag är första dagen i resten av mitt liv, och nu jääävlarrrr ska jag bli frisk! Jag känner att jag har fått nya verktyg som jag inte haft förut så det känns verkligen hoppfullt!

Vad har hänt med mig under fastan då?
Den tydligaste förbättringen är att jag har fått mer energi! Tyvärr känner jag inte riktigt det... men med tanke på att jag får så mycket mera gjort nu mot innan jag började fasta så förstår jag ju det rent intellektuellt.

Vikten har gått nedåt också - hela 9,1 kilo! Första veckan gick jag ner 3,8 kg(!) men det var nog mest bara vatten, för efter det så har jag inte haft lika svullna fötter längre! Men jag hoppas att iallafall några av de resterande kilona kommer från fett. Jag känner att kläderna sitter lite lösare och det är väl ett gott tecken hoppas jag!
Problemet med att gå ner i vikt under en fasta är att man brukar gå upp alltihop igen på ganska kort tid, och ofta går man upp ytterligare lite till av bara farten. Så har det varit för mig - varje gång utan undantag! Men den här gången har jag tillgång till nya verktyg som jag aldrig haft förut så jag håller tummarna för att det går bättre den här gången! Jag både vill och behöver gå ner ganska mycket till.

Om det har hänt nåt mer med min kropp och hälsa under fastan så är jag omedveten om det. Men min övertygelse är ändå att när kroppen får massa energi till övers som annars hade gått till att ta hand om maten man äter, så används den till att reparera saker i kroppen. Och på nåt vis känner jag mig faktiskt friskare! Och sundare! Och kanske till och med gladare! 😊

Till slut vill jag bara säga: att fasta är lätt - det är NU som utmaningarna kommer! Hur kommer jag att klara av att följa de riktlinjer jag har satt upp för mig själv? Kommer jag kunna avstå från gluten och mjölkprodukter? Eller ens minska på dem? Kommer bönor och linser bli ett stående inslag i min kost? Och kommer jag att kunna äta små men täta mål, när jag är van vid det motsatta?

Ja, hörrni! Det finns bara ETT sätt för er att få veta det: Följ min blogg! För här kommer jag att berätta hur det går - oavsett hur det går!
Prenumerera gärna på bloggen så missar ni ingenting!

Välkomna tillbaka! ♥

Anneli.

2 kommentarer:

Sofie sa...

Hoppas du lyckas med dina mål. Önskar dig framgång och helande kraft.
Kram!

Anneli Sjögren sa...

Tack så mycket! Och tack detsamma med vad du nu håller på med!!
Kram!