måndag 31 juli 2017

Livets små utmaningar...

Det här med att äta... och äta lagom... det är en utmaning kan jag meddela!
Speciellt för att jag för ovanlighetens skull haft sån lust och inspiration att laga mat och göra annat smaskens (som jag kommer att återkomma till i senare blogginlägg), att det nog gått lite för fort att börja äta "som vanligt" efter fastan. Allting smakar ju så gott! Och bara att få tugga igen...

Igår stod jag i köket hela dagen mer eller mindre, och bl a gjorde jag hummus och kikärtsburgare som jag sedan också åt av, tillsammans med en grönsallad. Men magen var inte helt glad på mig efter det... Sån "tung" mat var det nog för tidigt att äta. Och jag som bara åt en liten burgare och några matskedar hummus... 😟

Mina fötter var inte heller glada på mig efter en lång dag i köket! Jag hade redan ont i fötterna efter att ha varit in till stan för att handla i förrgår. Tre olika affärer gick jag i, vilket var två affärer för mycket... Och så kökstjänstgöringen igår... Jäklar i min lilla låda vad ont jag har nu, och fötterna har svullnat upp igen... 😢 Idag kan jag nästan inte gå! 😭
Men det ska väl bli bättre... nån gång på en lång stång... men idag vilar jag bara!

Men hörrni! Jag tror att jag får ta det i kronologisk ordning, och att jag får dela upp allt jag vill skriva om i flera blogginlägg, för annars blir det för långt för er att orka läsa! Och för långt för mig att orka skriva... Så jag börjar skriva om i förrgår; när jag var in till stan och handlade.

Jag har ju bestämt mig för att försöka bli "typ vegan" och "typ glutenfri" från och med nu, vilket innebär att jag inte har nolltolerans (än...), men minimerar mjölkprodukter och allt med gluten så mycket jag kan. När jag är bortbjuden nånstans kommer jag att tillåta mig att fuska lite, men hemma blir det striktare!
Av förekommen anledning letade jag veganska ersättningsprodukter i de affärer jag handlade i. Bland annat så är jag så sjuuukt sugen på potatissallad, men vad kan man byta ut gräddfilen mot?
Jag hittade denna som jag hoppas ska funka:
Jag smakade lite på den, och den var faktiskt riktigt god! Och jag tror att den kan funka bra till potatissallad! Jag får återkomma om det när jag testat!

Nåt annat som behöver ersättas är smör och Bregott. Smör är inte så svårt (för det mesta) för det går oftast bra att använda kokosolja eller annan olja, men att ersätta Bregott är det värre med! Jag vill ju inte äta margariner (de är verkligen ingen produkt som någon borde äta! Det är så manipulerat och konstgjort så det är inte klokt)! Men jag hittade det här som jag hoppas är mer naturligt:
Jag får väl kontakta företaget och höra mig för lite om produkten och hur den tillverkas.

Jag har ju gjort eget "vegansmör" (⬅ Länk) som blev jättebra, men det är inte alltid jag orkar göra själv, och hellre då att ha nåt annat att ta till än att börja använda smör/Bregott igen. OM det är schysst tillverkat... Jag får ta reda på det! Men nu har jag köpt ett paket så det får jag väl äta upp iallafall! Och det passar väldigt bra, för idag tänkte jag göra en soppa igen till middag (för att blidka min mage... 😜 ) och prova att äta en liten glutenfri hembakad macka till. Det blir spännande att se vad magen har att säga om det!

Men då ska jag linka ut till köket då och börja laga soppa! Sparrissoppa ska det bli! Mums! 😋

Anneli.

Inga kommentarer: