tisdag 11 juli 2017

Hur är det att fasta egentligen?

I väntan på Bröderna Bus ankomst tänkte jag skriva ett blogginlägg med tips, insikter och erfarenheter av fasta för er som skulle vilja prova på det nån gång. Jag har tänkt länge att jag ska skriva om det, men inte kommit till skott förrän nu.
Själv är jag inne på dag 16 av min juicefasta, och det är så här länge som är mitt "fasterekord" i antal dagar på flytande kost. Men inte så länge till, för jag tänker fortsätta ytterligare ett tag! Vi får väl se vad nya rekordet blir!
Riktigt god juice!

Juicen på bilden består av nypressade morötter, rödbeta, ananas, sparris, äpple, ingefära och gurka. Det blev mer än den flaskan (som innehåller 7 dl), men jag vet inte riktigt hur mycket mer för jag mäter inte. Men i juicen hade jag som följer:
1 gurka
5 morötter
1 rödbeta
2 äpplen
1/3-dels ananas
1 bit färsk ingefära
4 grön sparris
Allt ekologiskt utom sparrisen och ananasen som jag inte fått tag på annat än vanligt odlade.

Har man inte en egen juicemaskin så finns det rätt schyssta juicer att köpa på Hälsokost, men när man pressar själv får man mer näring i sig så det tycker jag är att föredra.

"TILLÅTNA" DRYCKER UNDER EN JUICEFASTA:
Ja, det bestämmer du egentligen själv (inom vissa ramar...) - precis som jag bestämde att det är Ok att äta lite vattenmelon och jordgubbar + 1 tsk chiafrö. Men generellt kan man säga att VATTEN är nr 1! Både att dricka för sig mellan "måltiderna" och att späda ut juicerna med (återkommer till varför man bör späda ut juicerna).
Av juicer är det GRÖNA JUICER som gäller i första hand. Dricker du fruktjuicer får du i dig massa onödigt socker! Det är bättre att göra som jag, d v s ha ett eller ett par äpplen i, eller kanske en apelsin eller lite ananas för att "goa till" din gröna juice med. Citron är också väldigt gott att ha i!
Andra "tillåtna" drycker är kokosvatten, örtté och grönsaksbuljong.

Vad man absolut INTE ska dricka när man fastar är: kaffe, svart té, läsk, s.k. "lättdrycker" och annat som innehåller sötningsmedel, mjölk (gäller alla sorters mjölk, även vegetabiliska alternativ) och... är det nåt mer...? Ja, juicer från koncentrat... det finns ingen näring kvar i dem! Tumregeln är iallafall att det man dricker ska vara nyttigt, naturligt och helst ekologiskt.

VARFÖR SKA MAN SPÄDA UT JUICERNA?
Jo, om du tänker hur mycket grönsaker och frukt det går åt för att göra juice och på hur lång tid det skulle ta att tugga i sig dem så förstår man att det kan inte vara bra att stjälpa i sig juicen! Dessutom är det viktigt att juicen blandas med saliven i munnen innan den sväljs - annars fungerar inte matsmältningen optimalt och näringen tas inte upp lika effektivt! (Och det är därför det alltid är viktigt att tugga sin mat ordentligt!).

Tänk på att man kan få ont i huvudet de första dagarna! Speciellt om du inte dragit ner på kaffet innan! Men efter 3 dagars fasta brukar det kännas lättare, så ge inte upp!
Och så har vi det här med hunger... Det ÄR inte så farligt! Jag lovar! Det sitter mest i huvudet! Hungern kommer vara som värst under de 3 första dagarna, men även då tycker jag att den är hanterbar! Det är bara att dricka nåt så går det över! Och även om man inte skulle dricka nåt just när hungerkänslorna sätter in så kommer de att försvinna av sig själv efter en liten stund, för det är så med hunger, att den kommer och går!

Till sist: Det värsta med att fasta är när man ska börja äta igen! Allting smakar ju sååå himla gott så man vill bara kasta i sig maten! Men gör man det så begår man ett STORT misstag! Aaaajjjjj va ont i magen man kan få!!! Det är små smakportioner som gäller de första dagarna, och ju längre man har fastat desto längre tid behöver magen på sig att vänja sig vid fast föda igen!
När jag fastade förr i världen gjorde jag det alltid med min mamma och vi brukade alltid bryta fastan med några matskedar filmjölk med ca 1 msk blåbär i, och jag minns att det smakade himmelskt gott! Men vad du än väljer att bryta med så se till att det är nåt lättsmält och inte mer än några matskedar i volym! Ät med en tesked i små, små tuggor så känns det som att du har ätit mer än vad du har! Och fortsätt att dricka som under fastan, men minska det flytande vartefter du ökar den fasta födan.

Kokt potatis brukade vara nästa sak vi åt  mamma och jag - antingen redan på kvällen första dagen vi åt eller nästa dag. En liten kokt potatis med en liten klick smör... Jag som aldrig ens gillat kokt potatis tyckte (tillfälligt...) att det var såååå gott!

Hur jag ska bryta fastan den här gången vet jag inte - än. Jordgubbar och vattenmelon känns självklart eftersom jag redan ätit små mängder av det... Grönsakssoppa är också lätt för magen att smälta, så det får de nog bli de första dagarna. Och lite kokt ris kanske... Havregrynsgröt skulle också funka bra.
Av erfarenhet vet jag att t ex bröd och nötter är nåt man bör vänta några dagar med och när man börjar äta det så ska det vara i mycket små mängder till att börja med! Överhuvudtaget ska man vara försiktig hela den första veckan och prova nya saker i små mängder för att se hur magen reagerar!

Under tiden jag har skrivit det här så har Bröderna Bus kommit hem! ♥ Just nu är de ute i köket och lagar sin middag, och det börjar dofta vääääldigt gott!!! Jag tror att jag ska smyga ut i köket för att se och lukta på vad det nu är de lagar... Först ska jag bara ta fram min envisaste envisa och koppla på starkaste karaktären och viljestyrkan!
Så! Nu är jag redo!

Anneli.

Inga kommentarer: