lördag 8 juli 2017

Ut i vår hage - igen!

Alltså... Trilla inte av stolen nu, men här kommer ett blogginlägg idag igen! 😂
Innan jag skriver om dagens ämne så ska jag bara göra några saker klara för er:

1. Jag är en asfaltsblomma. Visserligen har jag bott på landet i 24 år nu, men nån trädgårdspåtande "lantis" blir jag nog aldrig.
2. Käre Maken är "lantis" och månskensbonde, men nån trädgårdspåtande person är inte han heller. Han gillar mer att vara nere på landen och odla grönsaker, rotfrukter, ärtor, jordgubbar och lite blommor. Mest sånt man kan äta alltså!
3. Vår tomt är ingen snygg villatomt. Det är mer en naturtomt där olika buskar, träd och vilda och en gång i tiden planterade växter växer lite huller om buller. En gång var det nog en snygg villatomt, men det var innan Käre Maken köpte fastigheten 1986. Och speciellt innan undertecknad flyttade hit med sina då 3 barn 1994... 😜
4. Så länge vi bor här så kommer denna tomt aldrig att bli nån stylad, fin villatomt. Vi har helt enkelt inte det intresset!

Med det sagt ska jag berätta vad Käre Maken och jag sysslat med idag:
Jag hade ett par blomskott som behövde få komma i jord, och när jag ändå var i planteringstagen så passade jag på att sätta en chiliplanta jag fått av en bekant i en kruka och ställa ut den utomhus (vilket jag borde gjort för länge sen...).

För att ha några krukor att plantera i så var jag tvungen att leta reda på några.
Bland annat trodde jag mig veta att det stod några gamla plastblomkrukor i det höga gräset vid ett buskage och skickade ut Käre Maken för att leta. Mycket riktigt; han hittade 3 stycken. En så trasig att det bara var och slänga den, men de andra två skulle funka. I dessa krukor hade jag för många år sen planterat smultronplantor, men efter en vinter - också det för många år sen - glömde vi bort dem. Och sen har de stått där i det höga gräset i X antal år utan att nån tagit hand om dem. Så döm om min förvåning när bland allt ogräs som växte i krukorna även fanns några smultronplantor som fortfarande levde! Och inte bara levde; de hade några smultronkart också! Så Käre Maken hällde ut alltihop, räddade smultronplantorna och planterade dem i ny jord i en av krukorna:
Och medan han gjorde det flyttade jag över chiliplantan från sitt plasttråg till en kruka som jag sen ställde i lä vid huset:
Den här chilin har blommat ganska länge, men blommorna vissnar bara och ramlar av, så antagligen behöver de bli pollinerade för att det ska bli några chilis på den, och inomhus har vi inga pollinerare... Men nu när den ska stå ute hoppas jag att några humlor eller bin hittar den och pollinerar blommorna så det blir några chilifrukter på den!

Jag önskar ibland att jag var lite mer trädgårds- och odlingsintresserad, men det är jag inte. 😢 Att odla lite i krukor är perfekt nivå för mig och precis vad jag orkar med!
I den plastblomkrukan som blev över nu planerar jag att plantera några basilikaplantor - jag måste bara inhandla dem först! Sen är min "trädgård" klar! 😛

När jag ändå var ute i trädgården så kunde jag inte låta bli att fota den första vita pionen som slagit ut:
Den är så vacker tycker jag! Som ni ser i bakgrunden så har våra rosa pioner redan blommat ut. De är alltid de som blommar först, sen den vita och sist den röda pionen. Vet inte varför det är så, men det är lika varje år.

Och med en närbild på min vita pion avslutar jag detta blogginlägg! Visst ÄR den vacker!?!
Fortsätt ha en trevlig helg! Det tänker iallafall jag ha!

Anneli.

Inga kommentarer: