måndag 29 juli 2019

Tumme ner och tumme upp

Idag tänkte jag skriva och visa dig två saker; en dålig (tumme ner) och en bra (tumme upp).
Jag börjar med tumme ner: 👎
För 4 - 5 dagar sen köpte Käre Maken färska aprikoser på min begäran. Jag hade redan ätit upp ett helt tråg nästan helt själv för jag tycker att aprikoser är så gott, och när de var slut ville jag ha mer!
Till saken hör att vi har fått en fluginvasion i köket som vi ofta får just så här års när det är så varmt hela tiden. Flugorna - såna där pyttesmå ni vet - håller mest till i komposthinken som står på golvet i köket, men även på frukt som ligger på köksbordet, så allt som går förvaras i kylen av den anledningen.
Men även om en fluginvasion inte är så rolig så är det inte det jag ger tumme ner! Nä, det här nya tråget med aprikoser som Käre Maken kom hem med; flugorna kommer inte i närheten av det! 100 % flugfritt trots att jag som ett experiment ställde tråget med aprikoser på golvet precis bredvid komposthinken i nästan ett helt dygn! Inte en fluga!
Det kan bara betyda en av två saker - eller båda: antingen är de här aprikoserna superbesprutade eller så är de bestrålade. Eller båda som sagt. Insekter är superkänsliga för gifter som t ex finns i besprutningsmedel så det är den troligaste anledningen till att de skyr aprikoserna. MEN: på de här dagarna har inte en enda aprikos sjangserat vilket tyder på att de är bestrålade också! De ser exakt ut som när de köptes!
Enligt Livsmedelsverket är det endast kryddor som får säljas bestrålade i Sverige och de måste vara märkta med "Bestrålad" eller "Behandlad med joniserande strålning".

Alltså; jag tycker att det här är skitäckligt på ren svenska! Jag tänker INTE äta en enda aprikos till från det här tråget! Om du undrar var de är köpta så kan jag berätta att BÅDA trågen med aprikoser är köpta på LIDL, MEN; Aprikoserna i det första tråget hade flugorna inget emot! Så vad var skillnaden? Käre Maken berättade att det fanns aprikoser från två olika länder på LIDL; Italien och Spanien. Jag vet inte varifrån det första tråget aprikoser kom ifrån, men det Käre Maken köpte är från Italien. Bara så du vet om du också vill köpa aprikoser...

Men nog med tumme ner nu! Nu tar vi tumme upp så vi blir lite glada igen! 😊
Tumme upp berättar jag med en liten video! Håll till godo! 👍

Anneli.

Inga kommentarer: