måndag 15 juli 2019

Mer basilika!

Mer basilika åt folket höll jag på att skriva i titeln till detta blogginlägg, men det vore mer korrekt att skriva: mer basilika åt familjen Sjögren! Ja, resten av folket får gärna mer basilika de också men då får de fixa det själva! Jag fixar basilika till oss! 😊

Den 28 juni skrev jag ett blogginlägg om min basilika och det kan du läsa HÄR. Nu kommer del 2 av hur det gått med den.
Jag skrev ju att efter att jag plockat bort ganska mycket av bladen (för att lägga på tork) och tagit några skott så borde jag plantera om basilikaplantorna - det som var kvar av dem - i nya, större krukor men det blev inte av - förrän idag!
Sen blogginlägget den 28/6 då jag bara hade 2 basilikaplantor har min lilla basilikaodling utökats med ytterligare 3 krukor som ni ser! Dessa genomgick samma behandling som de två första d.v.s. jag plockade av blad för torkning och tog några skott. Sammanlagt var det 9 skott som tog sig och dem kan du se nere i vänstra hörnet på fotot här ovan.
Här kommer en närbild:
Skotten längst fram i bild är de jag tog den 28/6 och de har fått ordentligt med rötter som ni kan se!
Några skott tog jag nån vecka senare så deras rötter har inte blivit lika långa:
Jag planterade dem ändå. Jag tror nog att de kommer att klara sig bara jag kommer ihåg att vattna så de inte torkar ut!

Här på sista bilden har alla skotten blivit planterade. Jag satte dem i samma kruka för när man köper färsk basilika i affären så är det minst så många planterade tillsammans så det borde ju funka för mina skott också!
Jag skulle vilja låta mina basilikaplantor stå ute egentligen, men jag är rädd för att det är lite för kallt så jag ställde tillbaka dem vid köksfönstret. Om sommaren "tar sig" och blir lite varmare så kommer jag nog att vänja dem vid att stå ute men det har vi inte sett än! Vädergudarna får skärpa sig nu tycker jag så det blir liiite mer värme ute! Annars är jag rädd att det inte blir nåt varken på mina tomat- eller paprikaplantor och basilikan får stanna inne!

Så, nu håller vi tummar och tår för att värmen kommer snart! (Inte för varmt bara! 😱 )

Anneli.

Inga kommentarer: