onsdag 3 juli 2019

Jordgubbar och smultron

Jordgubbar och smultron är bland det godaste jag vet och just nu har vi båda i vår trädgård! 😋
En sån här står i köket varje dag jag kommer ner nuförtiden:
Käre Maken plockar jordgubbar varje förmiddag och ger hälften till sina föräldrar och hälften till Käre Sonen och mig! De finaste jordgubbarna fryser jag in och sen äter vi upp resten sonen och jag. Synd att säsongen är så kort! Det gäller att passa på att njuta så länge det varar!

Smultron växer vilt vid vårt garage - inte så många, men de som finns är väldigt goda!
För jättemånga år sen satte jag smultron i en kruka och under några år vattnade jag dem och barnen fick äta upp de smultron som blev. Sen glömde jag bort den där krukan; en höst hamnade den vid några buskar där det växer högt gräs (jag tänkte väl att de skulle stå skyddat under vintern) och när våren kom så hade jag inte en tanke på dem!

Åren gick och för några år sen (typ 3?) "råkade" jag hitta den där krukan igen. Döm om min förvåning när det fortfarande växte smultron i den! Jag ställde ut den på gräsmattan utanför Da House, rensade bort allt ogräs, hällde på lite ny jord och vattnade och sen dess har jag tagit hand om dem igen.
I år får krukan stå i min lilla inhägnad tillsammans med de andra plantorna. Jag var ut dit i eftermiddags för att fotografera dem:
De ser ut att trivas och flera av smultronen är mogna vilken dag som helst! Tänk vilken livskraft! Så negligerade som de varit och ändå fortsätter de att växa och ge smultron! Det tycker jag är ganska imponerande!

Och apropå ingenting: idag är det precis 26 år sen Käre Maken och jag förlovade oss! ♥ Tretton dagar efter att vi träffades för första gången... 😛 Så kan det gå när inte haspen är på! 😊

Anneli.

Inga kommentarer: