fredag 26 juli 2019

Mina underbara bonus-barnbarn + första zucchinin!

En hel vecka har gått sen jag skrev sist. Jag kan skylla på värmen, jag kan skylla på trötthet, men sanningen är att jag inte har haft det minsta inspiration till att skriva!
Visst har jag flera gånger under den gångna veckan tänkt att det här vill jag skriva om på bloggen, men sen har inte inspirationen infunnit sig ändå!
Men nu ser ni! NU gör den det! 😊

Jag ska börja med att berätta att mitt hjärta höll på att smälta härom dagen, och inte av värmen utan av kärlek:
Ni som hängt med ett tag här på bloggen kanske kommer ihåg att jag har en "språkkompis" som heter Adalet. Vi brukar säga att jag är hennes svenska mamma eftersom hennes riktiga mamma är kvar i landet hon kommer ifrån. Adalet har två barn som är mina "bonus-barnbarn" och de har börjat kalla mig för mormor vilket värmer mitt hjärta! ♥

Jag hade inte träffat Adalet och barnen på 2 månader och under den tiden har båda barnen hunnit fylla år: "A" fyllde 7 år och "M" 6 år. (Jag har inte frågat om jag får skriva deras namn.)
Jag hade köpt presenter till mina små gullungar och bestämt med Adalet att jag skulle komma som i onsdags. A och M var inte hemma när jag kom - Adalet var och hämtade dem på fritids - men när de kom blev de jätteglada när de såg mig! Båda barnen sprang fram till mig och ropade: "Mormor, mormor! Åh! Mormor är här"! och så fick jag massa pussar och kramar av dem! ♥ M sa: "Jag har saknat dig mormor" och så fick jag en extra gosig kram! ♥ Alltså, jag dör gos- och sötdöden!!! 💕 😍 💖

A gick ut för att leka med en kompis en stund men kom in rätt fort för att hämta nåt hon glömt. A frågade om jag ville se hennes kompis och jag frågade var hon var. "Hon sitter här i trappen" sa A, "Kom får du se"! Så jag gick för att hälsa på kompisen och A presenterade mig: "Det här är min mormor" sa hon. Kompisen såg lite konfunderad ut när hon tittade på mig: en ursvensk tant med blont hår och blå ögon! Jag nästan såg att hon undrade hur i hela friden det kunde gå ihop. A måste ha sett det också för hon förklarade genast: "Min mamma har två mammor"! Och så var det inget mer med det! 😂 ♥ Ungar är för underbara! ♥

Iallafall; efter att vi lagat mat och ätit bestämde vi att vi skulle åka till "Lillsjön" och ha lite picknick så det gjorde vi!
Jag har inte varit vid Lillsjön på säkert 15 år! Och picknick kan jag inte komma ihåg när jag var på  senast! Det fläktade skönt och vi satt i skuggan så det var riktigt behagligt trots värmen. Men efter en stund kom myggen och knotten och tillslut var vi tvungna att ge upp och åka hem. Men det var skönt så länge det varade!

Ja det var mina underbara bonus-barnbarn det. Nu till Zucchinin!
Min kära Månskensbonde till make har odlat i drygt 40 år men aldrig zucchini. Men när jag bad honom att köpa zucchinifrön i våras så gjorde han det! Och idag kom han in med den första ätmogna zucchinin:
Så här vankas det Ratatouille ikväll! 😋

Men en sista sak innan jag avslutar det här blogginlägget:
Är det nån som vet vad det här är för växt? (Klicka på fotot så blir det större).
Den växte bredvid en timjanplanta som jag hade grävt ner förra året i det som nu är mitt tomat- och paprikaland. Jag är helt säker på att det jag hade planterat där var en oreganoplanta men de överlever ju inte vintern så vitt jag vet så vad i hela friden är det som kom upp där i våras?
Käre Maken tänkte först slänga plantan när han gjorde i ordning mitt lilla land men jag bad honom att gräva ner den på gräsmattan istället vilket han gjorde.
Om nån kan sprida lite ljus över vad det är för växt så skriv gärna en kommentar och berätta vad det är! På fotona här ovan är den nästan överblommad men jag hoppas att nån kan se vad det är för växt ändå!

Men nu är det dags att gå ut i köket och laga mat!
Jag hoppas vi ses när jag får inspiration till nästa blogginlägg! Välkommen tillbaka!

Anneli - soon in da kitchen.

4 kommentarer:

tantista sa...

Mysigt med huxflux-barnbarn bara sådär!

Anneli Sjögren sa...

Hahahaha!!! Huxflux-barnbarn!! :D Det var en rolig och bra benämning!! :D Och jag fick dem ju faktiskt "huxflux" kan man säga! ♥

tantista sa...

...och själv blev du en huxflux-mormor:) Det anade du nog aldrig när du gick till språkcafét den där första gången...

Anneli Sjögren sa...

Hahahahahaha!!! :D Prösiiis!! ;-)
Nä det hade jag ingen aaaning om! Men det blev ju bättre än vad jag hade kunnat föreställa mig! Huxflux-barnbarn... Huxflux-mormor... who could have thougt!! :D