söndag 14 juli 2019

Mina goa gubbar

"Ömsom vin, ömsom vatten" finns det ett talesätt som säger men i min del av landet är det "ömsom sol, ömsom regn" idag! Och lite åska! Käre Maken sa att det skulle vara risk för regn i tre dagar på raken från och med imorgon så innan jag ens ätit frukost gick jag ut till min lilla odling för att nypa av sidoskott och grenar som var för långt ner mot marken på mina tomatplantor. När det regnar stänker det nämligen upp jord under bladen och är det sen fuktig några dagar så kan det bli olika sjukdomar på plantorna. Sidoskott nyper man av för att de tar kraft från plantan som bättre behövs till att växa starka rötter och sätta blommor som kan bli tomater.
Allt jag vet om att sköta tomat- och paprikaplantor har jag lärt mig från olika youtubers som lagt ut videor i ämnet. Tänk vad fantastiskt att man kan lära sig så mycket bara av att titta och lyssna på videor på youtube! 😎

När jag ändå var ute i spenaten så plockade jag de två jordgubbar som var mest röda (som syntes på foto i gårdagens blogginlägg). De kunde egentligen ha fått mogna nån dag till, men med tanke på regnet så tog jag det säkra före det osäkra! Och jag inte bara plockade dem - jag åt upp dem också! Men jag hejdade mig tillräckligt länge för att fota dem först:
Men sen åt jag upp dem! Och herre jösses va goda de var! Jag tyckte att de till och med var strået vassare än Käre Makens jordgubbar! Kanske tyckte jag det bara för att det här var mina goa gubbar som jag odlat alldeles själv eller så var det verkligen ännu godare. Jag vet faktiskt inte. Men det spelar ingen roll! Goda var de och goda är Käre Makens jordgubbar också!

Det är en ynnest att kunna odla (en del av) sin egen mat och jag känner mig väldigt lyckligt lottad som får ha det så här bra; bo på landet, ha en man som odlar, ha en egen skogsplätt där det växer kantareller (hoppas de kommer snart!) och kunna ha mitt eget lilla land! För att inte tala om att jag har min lilla lägenhet AKA Da House! Skillnaden i hur jag bor och lever nu är milsvid mot när jag bodde i Stockholm (som känns som "mitt förra liv")! Visst kan jag ibland sakna lite av mitt forna liv som Stockholmare, men jag skulle inte vilja ha tillbaka det livet! Jag har det så bra där jag är och trivs som fisken i vattnet! Vad som händer i framtiden är det ingen som vet. Kanske vill jag flytta tillbaka när jag blir för gammal för att orka bo så här men... Nä, det är ingenting jag tänker på i nuläget! Jag har full sjå att njuta av min tillvaro här och nu!

Anneli.

Inga kommentarer: