tisdag 23 juni 2020

Och nu över till nånting helt annat!

Nämligen Odling 2020 - hur går det?
Jo, tack! Det går bra! Käre maken har hjälpt mig att plantera ut alla mina plantor på min lilla odlingslott utanför vardagsrumsfönstret! Jag har bildbevis! 😌
De små plantorna som vi sådde i februari satte Käre Maken ner redan igår och idag var det dags för mina "köpeplantor"!
Här sätter han ner Black Russian-tomatplantan.

Nästa i tur var den busktomatplantan som jag egentligen skulle ge bort, men hon som skulle få den ska vara borta ganska mycket i sommar och kan inte ta hand om den så den får bo kvar här!
Jag kan erkänna att jag inte är speciellt ledsen för det! 😛

Sist i jord kom ampeltomaten. Jag vet inte egentligen om det är så bra att plantera den på marken för den har så hängande grenar och det är inte bra att de hänger ner på jorden... Men å andra sidan så kräver tomatplantor väldigt mycket näring - och för att inte tala om vatten! - så jag chansar på att det går bra, för det är mindre chans att den torkar ut när den är planterad på marken och Käre Maken gödslade ordentligt innan han satt ner den!
Och går det inte bra så har jag lärt mig nåt nytt till nästa år!

Det känns som en milstolpe när plantorna är planterade på sina slutgiltiga platser! Nu ska det bara vattnas, nypas av "tjuvskott" och kanske rensa lite ogräs mellan plantorna! Och förstås titta på hur det växer! 😎 Alla "köpetomatplantorna" har redan små tomater! Black Russian bara en, men flera blommor! Busktomaten har minst 6 tomater - kanske fler! Och ampeltomaterna har ganska många, små och en del redan röda tomater! Jag tror att de första går att plocka redan imorgon kanske! 😋

Livet på landet - det är inte så tokigt! Trots myggor, knott och fästingar... Men det gäller att fokusera på det positiva! Tomater till exempel! 😄
Förresten! Jag tjatar om mina tomater, men det är ju faktiskt 2 paprikaplantor också! Det är de som står längst fram till vänster i bild. De är små, men fina! Och jag har nypt av topparna på dem så de kommer grena ut sig och bli buskigare när det växer till sig!

Vill du veta hur det går med mina odlingar i år så är det här du kan få reda på det, för uppdateringar kommer lite då och då!

Välkommen tillbaka!

Anneli.

Inga kommentarer: