tisdag 9 juni 2020

Blodad tand och mersmak!

Igår - äntligen! - träffade jag min kompis Katta! Fuck Corona! Det är bara länge man står ut utan sina kompisar!!! (Men hon var frisk och jag var frisk och så säger vi inget mer om det!)
Katta har en lokal inne i Avesta och det var där vi hade vår "dejt".

För inte så länge sen började Katta att göra tavlor med en teknik som kallas "Fluid art" och idag skulle även jag få prova att göra en egen tavla med nämnda teknik! Ååååååh! va roligt det var!

Hur målar man då med Fluid art? Jo, man målar inte! Inte som man i dagligt tal menar när man säger att måla! Det vill säga; penslar är inget man behöver (om man inte vill för vissa detaljer t ex) för man häller på färgen! Sen tippar man kanvasen fram och tillbaka så färgerna glider runt och över kanterna. Sååå kladdigt och sååå kul!
Katta in action!

Man använder akrylfärg och det finns massor med härliga färger och nyanser!
Jämför tavlorna på bilderna! Det är samma tavla en stund senare!

Hur blev min tavla då? Jo som tur var så dokumenterade jag processen så gott jag kunde!
Jag började med att sätta maskeringstejp så den stack upp och bildade en kant runt om hela kanvasen. Det är inget man måste göra, men Katta sa att man kan spara på lite färg på det viset och så har man lite bättre koll på när man väljer att låta färgerna rinna över kanten. Iallafall: sen hällde och droppade jag på de färger jag ville ha och då såg den ut så här:
Än ser det inte mycket ut för världen, och det går inte att ana slutresultatet!

Sen tog jag bort maskeringstejpen och vickade runt färgerna så de skulle blandas och sträckas ut, och då såg det ut så här:
Snacka om skillnad!

När jag kommit så här långt slog experimentlusten till BIG TIME och jag klippte till några garnlängder som jag "krusidullade" runt ovanpå den våta färgen. Så här:
Ok... Hur i hela friden ska det här bli då?

Observera att garnändarna hänger ut över kanten nertill. Detta för att jag skulle kunna dra ut garnet för att skapa mönster.
Jag tryckte ner garnet i färgen försiktigt med hjälp av en spatel och sen drog jag sakta ut alla garnlängderna och resultatet ser du här:
Ja men wow (om jag får säga det själv)! Vilken skillnad!

Nu ska tavlan få torka i några dagar och sen ska vi ha nån slags "fernissa" på sa Katta. Och sen när det har torkat så är tavlan klar!
Är det bara jag som tycker att det blev jättehäftigt? Och typ rätt snyggt... Ja, du får tycka vad du vill! JAG är iallafall nöjd! Väldigt nöjd!

Det här gav blodad tand och mersmak kan jag säga! Jag längtar efter att göra en tavla till! Och sen en till... och en till... (Det känns som att det kan bli rätt dyrt det här... 😱 )

Hur blev Kattas tavla då? Jo det kan jag visa! Så här:
Det kunde man inte trott när man först såg den!

Äh! Vi tar en sista bild på min tavla! Fotot taget när den hade torkat nån timme eller två:
Ingen stor skillnad.

Vi får se när vi kan träffas igen, Katta och jag. Hoppas det inte tar alltför många dagar! Läääängtar!

Anneli Da Artist! 😛

Inga kommentarer: