söndag 21 juni 2020

Det hjärtat är fullt av...

... talar munnen lyder ett gammalt ordspråk, men här är det mer passande att säga: "Det hjärtat är fullt av skrivs på bloggen"! 😏 Och med det vill jag säga att jag har varit hos Katta igen och självklart har jag nu fler Fluid art-tavlor att visa dig; både två som jag gjort och så några kort på Katta och hennes tavlor som hon gjorde. Och så fick vi "finbesök" en stund. Fotobevis på det längre ner i blogginlägget!

Idag tänkte jag börja med att visa mina tavlor! Det här är den första jag gjorde:
För att göra den här tavlan började jag med vit grundfärg och sen droppade jag på de andra färgerna. När jag tyckte att det räckte med färger tog jag en servett, sprayade lite vatten på den och la den försiktigt över kanvasen och tryckte till med lätta händer. Sen lyfte jag upp och samlade försiktigt ihop alla fyra hörnor på servetten rakt ovanför mitten av tavlan, plockade upp - ja, hur ska jag förklara det här... Jo: kanterna mittemellan hörnorna och drog även dem till mitten av tavlan och sen lyfte jag sakta upp servetten rakt upp. Och detta blev alltså resultatet! Helt Ok! Kanske inte ett mästerverk, men heeelt Ok! 😊

Den andra tavlan däremot blev jag helt förälskad i - om man nu kan bli det i en tavla!
Vart den skitläcker eller vart den skitläcker?!?

Till denna tavla använde jag bottnen på en liten petflaska som jag skurit av så att den blev ca 2 - 3 cm hög. Och så hade jag klippt ut "bågar" runt om på den sidan jag hade skurit så att färgen skulle kunna rinna in under flaskbottnen också. Fast det gjorde de inte när jag tänker efter... Hmm... Iallafall: För att beskriva precis hur jag gjorde tavlan skulle jag behöva göra ett blogginlägg som blev så långt att ingen skulle orka läsa det så jag avstår! Men jag kan iallafall säga så mycket som att flaskbottnen använde jag till att hälla på färgerna så de skulle rinna ut i ett blommönster och sen drog jag en pinne genom färgerna innan jag började vicka runt färgen och resultatet ser du här ovan! Jag blev glatt överraskad av att den blev så bra! Och som sagt: smått förälskad! 😍

När jag kom till lokalen hade redan Katta varit där ett tag och höll som bäst på med det sista finliret på en ganska stor tavla - den största hon någonsin gjort!
Japp! Det är en fön hon håller i handen! Den använde hon för att blåsa runt färgerna. Sen hjälpte jag henne att vicka tavlan också för att hon skulle få till den som hon ville. Tavlan är så stor att det är svårt att vicka runt färgerna själv. Det är tur att hon har mig!! 😉 Och det är tur att jag har henne! ♥
Tyvärr tog jag inget kort när tavlan var helt klar, men om jag kommer ihåg det så kan jag göra det nästa gång jag kommer till lokalen!

Nästa tavla Katta gjorde var väldigt svart! Men så klart även med massa läckra färger!
Här håller hon på och tiltar kanvasen så färgerna sträcks ut och kommer dit hon vill:
Och så fixade hon till kanterna också:
Så HÄR svarta händer hade hon när hon var klar:
Not to Katta: Det finns handskar! Använd dem nästa gång! 😜

Så här såg iallafall Kattas tavla ut när hon äntligen var klar med den:
 Jag försökte få så lite blänk från lysrören som möjligt!
Visst blev den fin!?! Jag hoppas Katta blev nöjd för hon höll på bra länge!

Finbesöket då? Jo det var min språkkompis/bonusdotter Adalat som kom ner en sväng för att se vad Katta och jag höll på med!
Vi hade inte setts på över en månad så det var kul att hon kom!
Här visar Katta sin tavla för henne:
Ja, det blev sista fotot för denna gång! Vi får se när Katta och jag kan ses igen, men som vanligt längtar jag redan!

Anneli.

Inga kommentarer: