fredag 12 juni 2020

Kladdigt och kul med Katta!

Jajjamensan! PĂ„'t igen bara! 😎
IgĂ„r var jag ivĂ€g in till stan (Avesta) igen för mer kladdigt och kul med Katta! Jag pratar förstĂ„s om Fluid Art! Och denna gĂ„ng hann jag göra TVÅ tavlor! 😊

Den första av tavlorna jag gjorde igÄr gjorde jag med precis samma teknik som den första tavlan (den jag gjorde i mÄndags och visade dig i tisdagens blogginlÀgg, d v s förra blogginlÀgget), fast nu hade jag svart bottenfÀrg men annars samma fÀrger. Jag blev sjuuukt nöjd! Ja, det tycker jag att man kan fÄ vara nÀr slutresultatet blev sÄ hÀr:
Det Àr lite svÄrt att göra tavlan rÀttvisa och fÄ fÀrgerna rÀtt sÄ som de faktiskt ser ut i verkligheten med bara en mobilkamera och dessutom Àr ljusförhÄllandena inte de bÀsta i Kattas lokal. Ett av de andra korten jag tog pÄ samma tavla nÄgra sekunder senare fick rÀtt annorlunda fÀrger:
Jag kan faktiskt inte med sÀkerhet sÀga vilken av korten som visar fÀrgerna mest likt som de faktiskt Àr, men sen nÀr tavlan torkat och jag sprejat sÄn dÀr "fernissa" pÄ den sÄ ska jag ta nya foton nÀr tavlan stÄr mot en vÀgg och i dagsljus sÄ det inte blir blÀnk frÄn lysrören i taket. DÄ blir det nog lÀttare att fÄ fram de rÀtta fÀrgerna.

Den andra tavlan jag gjorde ser rÀtt annorlunda ut och jag anvÀnde ocksÄ en helt annan teknik: jag anvÀnde bland annat en uppblÄst ballong! Men jag började pÄ samma sÀtt som med de andra tavlorna, det vill sÀga med att hÀlla ut grundfÀrgen - ljusblÄtt i detta fall - och vicka runt kanvasen sÄ fÀrgen spred sig typ över hela. Sen hÀllde jag pÄ lite andra fÀrger och vickade runt dessa och sen anvÀnde jag ballongen: dutt, dutt, dutt! Sen droppade jag lite kopparfÀrgad fÀrg i mitten pÄ varje "dutt" och sÄ duttade jag med ballongen dÀr igen! Sen "ristade" jag slingor med en glasspinne(!) men det Ängrade jag att jag gjorde, för fÀrgen hade börjat torka för mycket sÄ det blev inte alls som jag tÀnkt mig! Men gjort Àr gjort! Och jag Àr ganska nöjd ÀndÄ!

Resultatet? SÄ hÀr:
Även hĂ€r gör inte fotot tavlan rĂ€ttvisa, bland annat för blĂ€nket frĂ„n lysrören i taken, sĂ„ jag tog ett nytt foto ur en annan vinkel dĂ€r det inte blĂ€nkte lika mycket och det fotot ser ut sĂ„ hĂ€r:
PÄ det hÀr fotot ser man ocksÄ lite bÀttre hur lÀckert det blir pÄ kanterna nÀr fÀrgen rinner över!

Men Katta dÄ? Vad gjorde hon? Jo hon satt och experimenterade med att hÀlla fÀrg pÄ gamla trÀskyltar för att se om det gick att göra nÄt kul med dem!
Hon hade precis bara hunnit börja nÀr detta kort togs!

AlltsĂ„; det hĂ€r Ă€r sĂ„Ă„Ă„ kul att hĂ„lla pĂ„ med! Jag lÀÀÀngtar till nĂ€sta gĂ„ng vi kan ses Katta och jag för att fortsĂ€tta experimentera med olika fĂ€rger och mönster! Men den hĂ€r veckan hinner vi inte ses nĂ„t mer sĂ„ jag fĂ„r tĂ„la mig till nĂ„n gĂ„ng nĂ€sta vecka! (NĂ„n som har en tidsmaskin att lĂ„na ut? 😉 )
Ja, ni vet vad de sÀger: "Den som vÀntar pÄ nÄt gott vÀntar alltid för lÀnge"!

Anneli den otÄliga.

Inga kommentarer: