lördag 31 maj 2014

Gurksmoothie - kan det va nåt?

Numera när jag har en halvfastedag så brukar jag göra en grön juice eller grön smoothie istället för att äta mina högst 500 kcal. Rent psykologiskt tycker jag att det är lättare att bara dricka hela dagen istället för att försöka hitta på mat som både är god, nyttig och med så få kalorier som möjligt. Mat får mig att vilja äta mer mat, men vet jag att jag bara ska dricka så är jag inställd på det och då går det mycket lättare! Sån är jag..! :P
Men på en fastedag är det fortfarande högst 500 kcal (för kvinnor. 600 för män) som gäller - oavsett om jag äter eller dricker dem! Är det mindre än dessa kalorier så gör det ingenting, åtminstone inte för mig som behöver gå ner i vikt!

Av denna anledning komponerade jag denna förvånande goda, gröna smoothie:
GRÖN SMOOTHIE MED GURKA OCH ANANAS 1 port. 255 kcal.

½ gurka, 200 g (30 kcal)
4 - 6 skivor färsk ingefära (kcal? Ingen aning, men det kan inte vara många...)
1 lite tjockare skiva färsk ananas, ca 100 g (60 kcal)
1 äpple (ca 75 kcal)
en liten näve cashewnötter, ca 15 g (90 kcal)

Skölj gurkan och äpplet, skala och ansa ananasen, skala och skiva ingefäran. Skär ananas, gurka och äpple i bitar och lägg allting i en mixer och mixa nån minut. KLART! Och som jag sa; förvånansvärt fräscht och gott! Ganska mättande också tack vare alla fibrerna!
Från cashewnötterna får man lite nyttigt fett och lite protein och från gurkan och frukten får man förutom fibrerna mineraler och vitaminer. Kan det bli så mycket bättre?!?

Anneli.

PS. Nästa blogginlägg kommer att handla mer om 5:2-dieten och andra periodiska fastor. Jag har nämligen lärt mig något mer! :-) Förhoppningsvis hinner jag skriva det blogginlägget imorgon! DS.

Inga kommentarer: