fredag 9 maj 2014

Den utlovade uppdateringen

Här kommer nu äntligen den utlovade uppdateringen om hårtvätt med såpa och om hur det gått med intaget av Resistent Stärkelse.

Jag börjar med hårtvätten:
Det första jag vill säga är  att jag fullkomligt ÄLSKAR hur mitt hår blir efter att ha tvättat det med såpa! (OBS! Naturlig såpa - inte Grumme eller annan såpa som innehåller tensider och sån skit!) Det blir mjukt och följsamt, utan friss och statisk elektricitet. De senaste gångerna har jag haft i 3 droppar vardera av de eteriska oljorna citron och rosmarin och det tar bort den mesta av såp-doften + att det är oljor som är bra för håret! MEN: trots att jag är så himlans noga när jag sköljer håret så verkar det som att nånting i såpan blir kvar i håret och byggs upp tvätt efter tvätt, och då känns håret väldigt konstigt efter ett par hårtvättar... svårt att förklara, men det känns tjockare och som att någonting nästan lite kladdigt omsluter varje hårstrå - vilket förmodligen är precis just vad det gör! Det känns i alla fall inte något bra och det jag har kommit underfund med att mitt hår ser bäst ut och mår bäst av är att tvätta håret varannan gång med såpa och varannan gång med ägg (ägg + honung + Molkosan eller äppelvinäger + någon eterisk olja).

Nu är ju hår olika och samma saker passar inte alla hårtyper, men du kan prova dig fram till vad just DITT hår mår bästa av - precis som jag har gjort nu! :D

Och så raskt över till det här med Resistent Stärkelse:
Förra fredagen - sent på kvällen, dristade jag mig till att börja ta potatismjöl igen. Denna gång MYCKET försiktigare än första gången...! Sen förra fredagskvällen har jag tagit 1 kryddmått potatismjöl morgon och kväll, och det här kryddmåttet har långsamt blivit med råge. Ingen reaktion denna gång! *Puh*
I 5 dagar nu har jag dessutom druckit färskpressade gröna juicer en gång om dagen och då haft i en ganska stor potatis i tillsammans med övriga ingredienser (morötter, gurka, vitkål, äpple, citron, ingefära och ibland en apelsin också), just för att få i mig Resistent Stärkelse på "naturligt" sätt. Det har faktiskt funkat finfint och jag tror att jag från och med imorgon ska öka på dosen potatismjöl ytterligare lite grann. Målet är vad jag har kunnat läsa mig till 3 - 4 matskedar om dagen, men jag kommer att "skynda långsamt" mot det målet!

Om jag får någon positiv effekt av Resistent Stärkelse återstår att se, men jag hoppas och tror att det kommer att t ex hjälpa mig att gå ner i vikt och må bättre över lag! De super-nyttiga gröna, färskpressade juicerna gör nog sitt till för att främja min hälsa också! Jag hoppas verkligen att jag orkar hålla i min nya hälsoregim, men just nu känns det väldigt hoppfullt i alla fall! :D

Och förresten: i min nya hälsoregim ingår att undvika soja och gluten också, något som jag har lyckats med de senaste 5 dagarna! Yey!! :D

Anneli.

Inga kommentarer: