torsdag 15 maj 2014

Att tänka efter före

Idag är det dag 12 på mitt nya, hälsosammare liv utan gluten och soja men med en grön, nygjord juice varje dag. Jag har varit jätteduktig - ända till igår...!
Efter jobbet åkte jag och handlade lite förnödenheter, och när jag började närma mig utgångskassorna kände jag att jag ville unna mig en glass. Det är verkligen inte ofta jag köper glass, och det är egentligen ingenting jag vill hålla på att äta, men jag vill heller inte förbjuda mig att nån gång ibland unna mig nåt smaskens på stan. Igår kändes det som att jag ville unna mig en glass och så blev det!
Problemet var att den glass jag egentligen var sugen på inte fanns och istället valde jag en annan glass... i strut... Det var inte förrän jag hade ätit så mycket av glassen att jag skulle ta första tuggan av struten som jag kom på att SHIT! det är ju gluten i struten! (Hahaha... "gluten i struten..." Det var helt oavsiktligt..! Lovar!) Men fram till dess hade jag inte haft en tanke på det!

What to do, what to do?!?
Jag tog beslutet att äta upp min strut och njuta av den! Förbud funkar inte i min värld och nånstans vill jag ändå vara liiite flexibel. Och en enda - och så pass liten - fadäs lär inte göra nån stor påverkan ändå så detta är ingenting jag kommer att ligga sömnlös över!
Däremot är jag lite stolt över att "what the hell-effekten" uteblev! På kvällen hade jag min Mediala Utvecklingscirkel och då bjuder jag alltid på fika med smörgås, men se mackorna avstod jag i alla fall ifrån! Jag tog fram mitt glutenfria bröd ur frysen till mig och det var det jag åt! Så visst... en liten fadäs, men det gäller att hoppa på tåget direkt igen!

Men denna lilla händelse sätter ändå fingret på hur svårt det kan vara att undvika sånt man inte vill äta! Vanans makt är stor och ett obetänksamt ögonblick kan vara allt som behövs för att något inte längre önskat ska slinka ner i magen!
En annan dag skulle jag på möte efter jobbet och tänkte att jag innan mötet kunde äta middag på en Thai-restaurang här i Avesta, men så kom jag på att de har sojasås i maten, så då avstod jag. Den gången kom jag åtminstone på det innan jag hade beställt maten, eller ens hunnit åka dit!
Det gäller att tänka efter före - så mycket står klart! Det är mycket att tänka på, men som tur är så är jag van att läsa innehållsdeklarationer! Det är bara att man ska komma ihåg att göra det också...!

Ja ja.. Det blir nog bra vad det lider!

Anneli.

Inga kommentarer: