söndag 1 juni 2014

Nytt om 5:2 och andra periodiska fastor

Det är precis 1 år, 2 månader och 1 dag sen jag började med 5:2-dieten! :D Jag trivs som fisken i vattnet och känner att jag har hittat ett fungerande och flexibelt sätt att förbättra min hälsa!
Jag har inte bestämda dagar som jag fastar utan tar det som det kommer vilket innebär att det kan bli en fastedag ena veckan och tre i nästa t ex.

Jag började med 5:2-dieten efter SVT sänt Vetenskapens Världs program av Michael Mosley där han testade på 3 olika sätt att fasta:
1) Varannandagsfasta (halvfasta varannan dag - ät varannan dag. Max 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män på fastedagarna)
2) 5:2 (halvfasta 36 timmar 2 dagar av 7 med maxintag av kalorier på 500 för kvinnor och 600 för män på fastedagarna)
3) 3½ dygnsfasta (3 hela dygn + kvällen dagen före första fastedagen och natten innan frukost efter sista fastedagen) med högst 500 kcal per dag för kvinnor och 600 kcal för män)

Men sen har vi också två andra periodiska fastor, nämligen:
4) 16:8 (fasta 16 sammanhängande timmar per dygn (= 0 kcal) och ät "vad du vill" under 8 timmar)
5) 24-timmarsfasta (0 kalorier under 24 timmar)

Den senare - 24-timmarsfastan - är relativt ny för mig. Den läste jag om i denna bok:
En bok som för övrigt är mycket läsvärd om man vill ha lite (ny) inspiration!

När jag tänker efter hur jag använder mig av periodisk fasta så inser jag att jag numera kör med tre metoder parallellt: 5:2, 16:8 och 24-timmars!
Hur går det ihop kanske du undrar. Jo så här:

5:2 är ju det jag kört med hela den här tiden, men sen minst nåt halvår tillbaka kör jag med 16:8 också vilket för mig innebär att jag inte äter efter kl 20.00 och påbörjar mitt 8-timmars ätfönster efter kl 12.00 nästa dag. Dessa tider håller jag varje dag - men inte slaviskt! När jag t ex är med på kommunens företagsfrukostar som börjar kl 7.30 tillåter jag mig att äta tillsammans med de andra, och om jag skulle vara bortbjuden nån kväll (vilket i och för sig händer väldigt sällan) och det serveras ätbart efter kl 20.00 så tillåter jag mig även då att låta mig väl smaka! För mig funkar det inte att vara alltför rigid; jag behöver lite svängrum för att rent mentalt känna att jag orkar hålla mig till en sådan relativt sett strikt regim!
Men om jag till exempel slutat äta kl 21.00 en kväll så skjuter jag oftast bara upp min första måltid dagen efter till kl 13.00 och så har jag bara 7 timmars ätfönster den dagen. Men tro mig: det är inga som helst problem att hinna få i sig dagens kalori- och näringsintag på de timmarna! :P
På grund av den här kombinationen av 5:2 och 16:8 blir en fastedag 40 timmar för mig istället för 36. (Tricket är att alltid ha något att dricka till hands!)

Jaha... men 24-timmarsfastan då? Jo med det är easy peasy! Sen en dryg vecka tillbaka så dricker jag bara kalorifria drycker på mina fastedagar - åtminstone fram till kl 20.00, för då har det ju gått minst 24 timmar sen jag sist åt något! Sen brukar jag göra en smoothie som den jag la ut bild och recept på igår, eller så gör jag en grön juice och dricker - naturligtvis på max 500 kcal!
Men nu hör jag vän av ordning säga att då faller ju 16:8-fastan - i alla fall om jag äter något kl 12.00 dagen efter! Ja det gör det! Men av en god anledning enligt mig! Och 2 dagar i veckan liksom... jag är säker på att jag "vinner" mer än jag "förlorar"! :D Dessutom blir det oftast inte att jag får i mig nån mat förrän vid 13-snåret i alla fall...! :P

När jag läser igenom det jag skrivit så inser jag att för ett "otränat öga" verkar det rätt jobbigt att leva som jag gör, men jag kan försäkra er att jag verkligen trivs med detta! Och jag har ju inte börjat med allt det här över en natt! Det har förstås varit en process där jag har provat mig fram - och fortfarande provar mig fram - för att hitta det som fungerar för mig!

Om jag inte har lyckats skrämma bort dig från att testa periodisk fasta så är mitt råd att läsa på och prova dig fram till vad som funkar för just dig! Periodisk fasta är inte för alla! Om du är gravid eller ammar en bebis eller har någon form av ätstörning ska du absolut inte fasta!

Med det sagt avslutar jag detta blogginlägg och tackar dig för att du orkat läsa ända ner hit! :P

Anneli.

Inga kommentarer: