söndag 22 juni 2014

Duktiga jag

Idag känner jag mig riktigt duktig! Varför då undrar ni kanske. Jo, för att jag under hela våren tänkt att jag när det blir dags ska plocka örter och blad, torka dem och göra egna goda téblandningar av dem, och igår och idag har jag äntligen fått ändan ur vagnen och gjort just det!
Igår plockade jag hallonblad och svartvinbärsblad och idag har jag plockat pepparmynta! Nu ligger alla bladen på tork ute i Da House!
Jag hann inte plocka så mycket pepparmynta för det började regna, men det visade sig ändå att jag hann plocka ganska så precis vad jag hade plats för!
Så här mycket var det innan jag hade repat av alla bladen:
Och så här mycket pepparmyntsblad var det:
Så nu ser det ut så här i sovrummet i Da House:
Och det doftar sååå gott där inne! För att inte tala om hur gott det ska bli med eget, ekologiskt örtté!
Om jag bara orkar (för det är just det det hänger på... orken..) så ska jag plocka fler sorters blad: daggkåpa, nässlor, åkerfräken, citronmeliss och rölleka är det jag ska plocka i första hand tänker jag. Och kanske smultron- och jordgubbsblad. Vi får se vad jag orkar! Uppdatering kommer vid tillfälle!

Anneli.

Inga kommentarer: