torsdag 1 november 2012

Q10

Igår fick jag hem två flaskor Q10 som jag beställt från en nätbutik (länk kommer i slutet av detta blogginlägg).
Vad är då Q10 och vad ska jag ha det till?
Q10 - coenzym 10, är ett vitmainliknande ämne som är en viktig katalysator för kroppens energiproduktion och är inblandad i massor av olika processer i kroppen.
Nedanstående har jag saxat från Dinmage.se
"Eftersom Q10 påverkar alla cellers energiproduktion och motverkar skador på cellerna, cellmembranen och cellkärnorna, leder en brist på Q10 till problem i vitt skilda delar av kroppen. Därför kan också ett tillräckligt högt tillskott (terapeutiska doser) av Q10 hjälpa kroppen vid:
• dåligt immunförsvar
• muskelförtvining, dövhet
hjärt- o kärlsjukdomar (arytmi, kärlkramp, hjärtsvikt, hjärtinfarkt, Bypass-operationer och hjärttransplantation - reducerar vävnadsskador vid hjärtoperationer, högt blodtryck (både systoliskt och diastoliskt), motverkar oxidering av LDL-kolesterolet)
• bröstcancer, skydd mot biverkningar av kemoterapi och strålning
• diabetes, fetma
• magsår, syrebrist i tarmvävnaden, inflammatoriska tarmsjukdomar, leversvikt, allergi
syrebrist i hjärnan, Alzheimer, Parkinsons, migrän
• ödem, bindvävssjukdomar, astma
• manlig infertilitet, spermieproduktion, tandlossning, tandköttsinflammation"
Jag har strukit under det som stämmer in på mig av ovanstående.
Man ska ta 3 - 6 droppar om dagen och igår hann jag ta det 2 gånger. Det ska verkligen bli spännande att se om jag märker några förbättringar av mitt hälsotillstånd - jag har ju länge undrat varför jag t ex fått hjärtfel trots att jag levt relativt nyttigt i hela mitt liv och varför jag inte verkar kunna gå ner i vikt vad jag än gör! Kan det vara så "lätt" att det beror på att jag har brist på Q10?? Time will tell!!

Gå gärna in på Dinmage.se (länk härovan) och läs med om Q10!
Och så var det länken till nätbutiken där jag köpte mina flaskor med Q10: Vimishop.se

Anneli.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Hej, jag undrar, blev du hjälpt av Q10? Har själv precis beställt en flaska och hoppas bli av med min olidliga värk som statiner har orsakat. Med vänlig hälsning Susanne

Anneli Sjögren sa...

Hej Susanne!
Svårt att säga...! I första hand äter jag Q10 för mina tänders skull och det har inte blivit just nåt värre på länge nu faktiskt! Vad hjärtat anbelangar så är det svårt att veta vad som är vad... Jag har ju lyckats dra ner min hjärtmedicin till ett minimum och klarat mig på det i ett drygt år, men nu har jag blivit sämre igen... Men det tror jag kan bero på stress - jag är extremt stressad nuför tiden...! Håller på att bygga upp ett företag och har det rätt tufft ekonomiskt...! :-( Sen tror jag att man behöver "attackera" problemet från flera håll genom att leva sunt, motionera, meditera, tänka positivt och göra roliga grejer o s v. Jag försöker t ex få in mer Raw Food i mitt kosthåll, men just nu äter jag sämre än någonsin...!! :-( *Suck* Det gäller nog att ha tålamod dessutom...!! Det har ofta tagit låååång tid att skapa en sjukdom och tyvärr tar det nog ofta lååång tid att bli frisk också..!
Jag har förresten börjat överdosera Q10 - tar ungefär dubbel dos och tänker fortsätta med det!
Skriv gärna och berätta om hur - och om - du upplever att din hälsa och värk förbättras av Q10!!