onsdag 7 november 2012

När unnade du dig en massage senast?

Nånting som är väldigt nyttigt - men också väldigt underskattat - för välbefinnandet är massage!
Vi är allt för många som sällan eller aldrig ger oss själva denna underbart sköna och avslappnade behandling i tron att det är "lyx" och onödigt...! Ingenting kunde vara mer fel!
Massage frigör endorfiner ("må-bra-hormoner") i kroppen och ger immunförsvaret en boost! ALL kärleksfull beröring är bra för oss! Men tyvärr är det många människor som lever ensamma och faktiskt aldrig får nån kärleksfull beröring av någon och detta skapar tro't eller ej ohälsa!

Visste ni att man kan dö av för lite beröring? En bebis som ingen rör vid orkar inte leva, utan tynar bort och dör! Vi vuxna överlever längre utan beröring än en bebis, men bra mår vi inte! Men observera att det är personen som får beröringen som måste avgöra om den känns kärleksfull eller inte!! Det räcker inte med att jag som ger beröringen tycker det!

Jag träffade en kvinna för inte så länge sen som hade varit utsatt för fruktansvärda saker som barn och som nu i vuxen ålder inte klarar av närhet eller beröring! När hon berättade för mig om sin tragiska barndom ville jag inget hellre än att krama om henne, men det fanns inte på kartan att hon skulle klara av att ta emot den från min sida kärleksfulla kramen! Sååå sorgligt!! :´(

Jag vet inte egentligen vart jag ville komma med ovanstående... Det är bara tankar som väcktes i mig i och med att jag fick massage idag. Och det är tänkvärt för fler än jag tänker jag!

Men nu ska jag strax komma isäng! En ny dag randas alltför snart och sömn är också viktigt för vårt välbefinnande!
Go'natt bloggvärlden!

Anneli.

Inga kommentarer: