lördag 3 december 2016

Wow! Det BLEV ett bröd!

Helt plötsligt kom lusten över mig igen! Experimentlusten alltså! Och då serru; då är det bara att kavla upp ärmarna och sätta fart! 😄

Det började i torsdags. Jag hade ganska mycket Kefir som jag inte druckit upp än. Och jag hade ny och smaksatt Kefir som jag hellre ville dricka. Vad göra? "Tja" tänkte jag, "varför inte kolla om det går att baka bröd, där man byter ut jästen mot Kefir!?! Typ surdegsbröd. 
Det måste ju bara testas"!

Sagt och gjort! Jag började med att röra ihop Kefir, havrekli, vetemjöl och socker.
Jag mätte ingenting, men på ett ungefär hade jag ca 3 dl kefir, 1 dl havrekli, 2 msk rårörsocker (som "mat" till jästsvamparna) och vetemjöl tills det blev en lös deg.
Sen satte jag plast över bunken och lät den stå framme i köket i ca 22 timmar. Så här såg det ut i bunken då:
Det såg bra ut, eller hur!?! Vilken skillnad!?! 😌

Nästa steg blev att röra i ca 1 tsk salt, några matskedar olja, ca 2 tsk rårörsocker och vetemjöl så att degen gick att knåda på bordet. Sen formade jag en limpa som jag la i en smord och med sesamfrön "bröad" siliconbrödform. Eftersom jag förstod att den skulle behöva stå i flera timmar och jäsa så oljade jag in ytan på det blivande brödet och strödde på sesamfrön så inte degen skulle torka.
Formen ställde jag in i ugnen på en bakplåtspappersklädd plåt på näst nedersta falsen. Sen la jag på ett bakplåtspapper för att ytterligare hindra att ytan torkade, stängde luckan och satte på lampan i ugnen. Då blir det perfekt jästemperatur där inne!
Sen fick den stå i ugnen med lampan på i 4 timmar utan att jag rörde den eller ens gläntade på ugnsluckan! Men innan jag satte på ugnen så var jag ju förstås tvungen att ta bort bakplåtspappret för att ta ett kort!
Sen la jag på bakplåtspappret igen och satte ugnen på 200 grader. Bakplåtspappret fick sitta på de första 15 minuterna innan jag tog bort det och sen fick det gräddas i ca 15 minuter till, och när jag stängde av ugnen såg brödet ut så här:
Brödet "hällde" jag ut på ett galler där det fick svalna under en kökshandduk. Men innan jag la på den så tog jag förstås ett nytt kort!
Brödet såg väldigt gott ut, och det lät så där ihåligt som det ska göra när jag knackade på undersidan. Det verkade ha fungerat det här med att använda Kefir istället för jäst! Wow!! 😁 
Men: när brödet väl hade svalnat så hade jag ätit middag och var alldeles för mätt för att smaka, så innan jag gick och lade mig så stoppade jag brödet i en plastpåse och lät det ligga framme i köket under natten. Så inte förrän idag smakade jag det!
Och vet ni vad?!? Det smakade BRÖD! 😋 Inte så mycket surdegsbröd, utan typ vanligt vitt bröd! Smaskens! 

Det här var över förväntan måste jag säga! Jag kommer - när lusten, orken och möjligheten infinner sig samtidigt - fortsätta att experimentera med att baka bröd på Kefir, för det här gav mersmak!

Innan jag avslutar detta blogginlägg så vill jag förklara/förtydliga 2 saker:
1. Kefir. Jag tror INTE att det går att baka på köpekefir! Det måste nog vara hemgjord Kefir med alla dess levande syrnings- och jästbakterier.
2. Varför bakplåtspapper både under och över? Jo, eftersom ugnen är kall när man sätter in brödet och det ska stå ganska långt ner i ugnen så finns risk för att brödet ser färdigt ut på ytan, men fortfarande är geggigt inuti. Men tack vare bakplåtspappret så undviker man det. 

Ja, det här var allt för denna gång! Välkommen tillbaka kära bloggläsare! ♥

Anneli.

Inga kommentarer: