onsdag 21 december 2016

Ett lyckat misslyckande!

Kvarg hörrni... Jag skrev ju om det igår, och här kommer fler tips! Denna gång i lite kryddigare varianter!

Basen i mitt fall är alltså Kvarg gjord på hemgjord Kefir, men det går lika bra att göra Kvarg på filmjölk eller yoghurt!

Först en snabbkurs i Kvargtillverkning:
Låt Kefir, filmjölk eller yoghurt rinna av i ett kaffefilter eller ännu hellre i ett dubbelt tygstycke i en saftsil med nånting under som fångar upp vasslen. I rumstemperatur tar det nånstans runt +/-12 timmar beroende på hur tjockt man vill ha det. Tiden beror också på vilken metod man använder. När den blivande Kvargen får hänga fritt som den gör i saftsilen går det fortare än i ett kaffefilter eller i ett tyg i en sil eller durkslag. Tyngdkraften funkar liksom bättre med fritt häng!
Gör man sin Kvarg av hemgjord Kefir så behöver den inte efterfermentera först, utan avrinningen kan ses som en slags kombinerad avrinning/efterfermentering.

När konsistensen på Kvargen är den man vill ha så förvarar man både vasslen och kvargen i kylskåp tills den ska användas.
Fick Kvargen för tjock konsistens till det du vill ha den till? Inga problem! Rör i lite av den avrunna vasslen bara! Eller lite vispgrädde om du ska ha den till en efterrätt!
Den här Kvargen fick rinna av ca 12 timmar i rumstemperatur och ytterligare ungefär lika länge i kylskåpet.

När du kommit så här långt är kvargen färdig att användas till lite olika saker. 
Jag gjorde Kvarg på ganska mycket Kefir; ca 2,2 liter, för jag ville göra både smörgåspålägg och "ostbollar" som jag hade sett nån göra på en video på youtube.

Ostbollarna blev ganska misslyckade... som ostbollar betraktat iallafall! För att göra dem hade Kefiren behövt rinna av ännu längre så att Kvargen hade blivit ganska torr! Min Kvarg var fortfarande för mjuk, men det fattade jag inte förrän de redan låg färdigrullade i burken..! 😝
Men bortsett från att Kvargen skulle behövt vara torrare så blev smaken väldigt bra! 
Så här gjorde jag:
Jag smaksatte Kvargen med vitlök, svartpeppar, lökpulver, cayennepeppar, färsk, hackad basilika och örtsalt. När jag tyckte att jag fått till smaken rullade jag så många bollar av den smaksatta Kvargen som fick plats i min glasburk, hällde på olja så det täckte och skruvade på locket. Men: Kefir är "levande"..! Enligt den där videon jag såg om att göra ostbollar så kunde man låta burken stå framme i rumstemperatur och det skulle ändå hålla sig i flera månader! Så intet ont anande lät jag burken stå kvar på köksbordet medan jag gick ut i vardagsrummet för att titta på ett TV-program, och sen var planen att jag skulle gå ut och fortsätta med resten av Kvargen. När jag kom ut i köket efter nån dryg timme läckte burken olja så det var en stor pöl på bordet och det hade även börjat rinna ner på golvet! Ostbollarna fortsatte nämligen att fermentera och då bildas det kolsyra vilket gjorde att de expanderade i den redan fulla burken... Så det var bara att torka upp och göra rent, ställa burken med ostbollarna i en liten skål och sen in i kylen med den! Även i kylen fortsatte det att läcka ut olja, men tack och lov inte i samma takt som när den stod i rumstemperatur! Tur att burken stod i en liten skål!

Det som var kvar av Kvargen rörde jag ner lite Bjästflingor i för att få till en lite "ostigare" smak. Det blev riktigt bra och jag har ätit av den som smörgåspålägg. Förutom god smak så var även konsistensen och bredbarheten perfekt i mitt tycke! 😊
Mina misslyckade ostbollar har jag också använt som smörgåspålägg, och det funkade finfint! Jag har också gjort salladsdressing på några av bollarna + lite av oljan de ligger i, och där bytte jag ut äppelcidervinägern mot lite av vasslen från Kvargtillverkningen, och det blev en jättebra dressing! 😋
Och det mina vänner, är hur man vänder ett misslyckande till nånting riktigt lyckat!! 😂 😎 😜

Nu har jag två dagar på mig att få till/förbereda lite julmat till Käre sonen och mig. (Käre maken gör sin egen mat som vanligt.) Vet inte exakt vad jag ska hitta på i år, men potatissallad lär det väl bli, och potatisgratäng... Sen får vi se! Orken är allt annat än på topp, så det är dagsformen som lite får bestämma vad jag orkar laga till. Det och hur mycket hjälp jag får i köket..! Men det blir som det blir! Jul blir det ändå! 🎅 🎄

Anneli.

Inga kommentarer: