tisdag 20 december 2016

Gör din egen Kvarg!

Jag antar att de flesta av mina bloggläsare inte gör egen Kefir (än! 😜) och ni kanske tycker att det är lite tråkigt när jag skriver om det ("vad hjärtat är fullt av talar munnen..."), men det jag tänkte tipsa om idag misstänker jag att man även kan göra med vanlig filmjölk eller yoghurt om man vill, så fortsätt gärna att läsa!

Hemgjord Kefir har nu funnits i mitt liv i precis en månad, och jag har hunnit prova både olika smaksättningar och att baka matbröd och bullar med det! Hittills har det allra mesta blivit över förväntan lyckat måste jag säga!
Smaken på naturell Kefir har jag fortfarande lite svårt för, men jag har som tur är kommit på smaksättningar som förbättrar smaken avsevärt! 

Jag känner inte nån som smaksätter sin egen fil eller yoghurt - åtminstone inte förrän den är på tallriken - men det måste ju gå lika bra som att smaksätta egengjort Kefir - tror jag... I all ärlighet så har jag ju faktiskt inte provat..! 
Fast jag tror inte att det är nån idé att smaksätta sin fil/yoghurt med bär och/eller frukt på samma sätt som man gör med Kefir (d v s i efterfermenteringen). Däremot funkar fil och yoghurt alldeles utmärkt till att göra egen Kvarg! Det är om det funkar att smaksätta den på samma sätt som Kefiren jag är osäker på. Men jag har en idé... den kommer lite längre ner så fortsätt läsa!

Kvarg har ju blivit lite av ett "modemellanmål" på senare tid, men är egentligen inget nytt! Min mamma gjorde Kvarg av filmjölk när jag var liten, d v s redan på "stenåldern"! 😉

Oftast när jag vill att min Kefir ska bli till Kvarg så smaksätter jag den med tépåsar! Jajjamensan! Det kanske låter konstigt för en oinvigd, men det funkar superbra! Då behöver man inte ens hålla på att sila den i ett kaffefilter eller liknande så som min mamma alltid gjorde. För när man använder té som smaksättning så "skär" det sig så att vasslen lägger sig på botten och det blir jättelätt att separera kvargen från vasslen!
Här ett foto som visar vad jag menar:
Här ser man hur vasslen ligger på botten av burken.

Just den här Kefiren på fotot smaksatte jag med frukt (päron om jag minns rätt), men té funkar nästan ännu bättre och blir definitivt godare!

Men allt té blir inte gott att smaksätta med! Man får prova sig fram till vad man tycker om, men av dem jag testat är denna en klar favorit:
Med Clippers Organic Wild Berry Infusion blir Kefiren jättegod, och vill man inte ha vassle och kvarg så rör man bara ihop dem så får man nåt som liknar drickyoghurt. Det blir verkligen supergott!

Ett annat té som jag tycker funkar är detta:
Det blir inte riktigt lika gott, men helt Ok för att få lite omväxling! Yogité tror jag skulle funka bra också, men det har jag inte testat än. 

Här kommer en liten genomgång på hur man kan göra egen Kvarg för dig som aldrig provat:
Börja med att göra Kefir på Kefirgryn eller köp hem filmjölk/yoghurt. 
Häll upp Kefiren i en glasburk med lock (fyll inte helt!) och lägg i 3 tépåsar per liter och låt Kefiren efterfermentera i 12 - 24 timmar i rumstemperatur. 
Om du gör det på fil/yoghurt skulle jag inte våga låta det stå framme i rumstemperatur i mer än några timmar och sen skulle jag ställa in burken i kylen minst över natten och kanske till och med lite längre för att låta den "goa till sig". 

Under förutsättning att det "skurit" sig; ta en bred slickepott och för den längs kanten ner mot botten av burken och tryck undan kvargen lite så att det går att hälla av vasslen (spar den! Drick den eller gör smoothie på den!). Fiska upp tépåsarna och kläm försiktigt ur vätskan ner i Kvargen. (Det är mycket smak kvar i tépåsarna!) Rör om och förvara i kylskåp. Blev Kvargen för tjock är det bara att röra i lite av vasslen igen!

Om det INTE har separerat sig så får man göra på det gamla vanliga sättet, d v s låta vasslen rinna av med hjälp av ett kaffefilter eller ännu hellre i ett tyg (kökshandduk eller örngott t ex) som man hänger upp så vasslen får droppa av. Ett tips är att använda sig av en saftsil med tillhörande ställning, men då får man lägga ett tyg inuti själva saftsilstyget, för det är inte tillräckligt tätt! "Saftsilsmetoden" tar ganska mycket längre tid - ca 12 timmar - men funkar annars lika bra!

Om man vill ha ännu mer smak på sin Kvarg så är det förstås bara att smaksätta den med t ex frukt eller bär. Vill du hålla dig på den nyttigare sidan så bör du inte söta din Kvarg, men annars kan lite honung eller lönnsirap vara ett Ok sätt att få lite sötma på!

Jag hoppas jag har inspirerat dig att göra egen Kvarg! Det är inte särskilt svårt som du märker och man slipper konstgjorda smakämnen och massa socker!

I nästa blogginlägg tänkte jag visa nåt man kan göra med Kvarg som inte är smaksatt! Välkommen tillbaka att läsa om det!

Anneli.

Inga kommentarer: