lördag 10 december 2016

Nya bakexperiment

Nu har jag gjort det igen! Och sĂ„ bra det blev! 😊
Jag pratar förstÄs om att ha experimenterat med att baka med Kefir!

PÄ den dryga veckan som gÄtt sen jag bakade mitt första kefirbröd sÄ har jag hunnit baka saffransbullar, kanelbullar och tvÄ limpor lite grövre matbröd!

Först gjorde jag saffransbullarna.
Jag gick efter ett vanligt saffransbrödsrecept, men halverade det - ifall det inte skulle bli bra... och istÀllet för mjölk och jÀst tog jag alltsÄ Kefir*.
Och precis som med det första kefirbrödet jag gjorde för drygt en vecka sen, sĂ„ började jag med att sĂ€tta en "fördeg" med i det hĂ€r fallet 2½ dl kefir*, 2 msk rĂ„rörsocker och vetemjöl till lagom konsistens ( = typ muffinssmetskonsistens) som fick jĂ€sa ca 22 timmar. Sen följde jag receptet förutom att jag inte hade i nĂ„n jĂ€st och höftade med mjölet eftersom jag inte hade mĂ€tt hur mycket mjöl jag hade i "fördegen".

NÀr bullarna lÄg i sina formar pÄ plÄten sÄ penslade jag dem med mjölk (för att de inte skulle torka under jÀsningen) och strödde pÄ rÄrörsocker ovanpÄ (jag hade inget pÀrlsocker hemma), och sen fick de jÀsa under ett bakplÄtspapper i ugnen med bara lampan pÄ i ca 3 timmar innan jag satte pÄ vÀrmen pÄ 200 grader. De första 10 - 12 minuterna fick bakplÄtspappret vara kvar, d v s sÄ lÄng tid som det tog för min ugn att komma upp i 200 grader, och sen grÀddade jag dem fÀrdigt utan bakplÄtspappret.
Och resultatet ser ni pÄ bilden hÀr ovan!

Smaken dĂ„? Jo tackar som frĂ„gar! Supergott! 😋 Ingen av de som har smakat bullarna anade att det var nĂ„t "sĂ€rskilt" med dem! Hade jag inte sagt nĂ„t sĂ„ hade de bara trott att de Ă„t vanliga saffransbullar! 😄

* Det var inte heeelt sant att det var Kefir jag bakade pÄ... eller... jo, men... Det var sÄ hÀr:
Jag hade sÄ mycket Kefir som inte gÄtt Ät Àn sÄ jag hÀllde mina Kefirgryn i en mindre burk, slog mjölk över och stÀllde in dem i kylskÄpet för att de skulle fÄ "sova" tills det var dags att sÀtta ny Kefir. DÀr stod de i 2 dygn innan jag tog fram dem för att aktivera dem.
NÀr man sÀtter ny Kefir pÄ grynen sÄ ska man hÀlla bort mjölken de ligger i, lÀgga grynen i en större burk och hÀlla pÄ fÀrsk mjölk. Jag smakade pÄ mjölken som grynen legat i, och den smakade bra! SÄ istÀllet för att bara hÀlla bort mjölken sÄ anvÀnde jag den till saffransbullarna. Och det gick ju som sagt superbra!

Kanelbullarna som jag bakade gjorde jag lite annorlunda med. Iallafall med jÀsningen och grÀddningen. Och sÄ hade jag "riktig" Kefir!
Men jag började lika dant som med saffransbullarna; d v s gjorde en "fördeg" pÄ 5 dl Kefir, ca 3 msk rÄrörsocker och vetemjöl, som sen fick stÄ och jÀsa i ca 22 timmar.
Sen följde jag bara ett vanligt bullrecept förutom att jag inte hade nÄn jÀst och höftade med mjölet (av samma anledning som till saffransbullarna).

Men sen kom det som blev annorlunda:
Eftersom jag nu bakade pÄ en hel halvliter sÄ fick inte alla bullarna plats pÄ samma plÄt (det blev 43 stycken). AlltsÄ kunde jag inte grÀdda bullarna frÄn kall ugn. Hade jag haft en varmluftsugn hade det funkat, men nu har jag inte det.
Dessa bullar fick stĂ„ i rumstemperatur och jĂ€sa, vilket tog lite drygt 4 timmar. Sen penslade jag dem med mjölk och strödde över rĂ„rörsocker (fortfarande inget pĂ€rlsocker hemma... 😛) och stĂ€llde in dem i varm (200 grader) ugn och grĂ€ddade precis som man gör med vanliga bullar. Och resultatet blev hur bra som helst! Nom, nom, nom..! 😋

Nu ska bara förtydligas att jĂ€stiderna Ă€r sĂ„ dĂ€r "mellan tummen och pekfingret", dĂ„ det Ă€r sĂ„ olika beroende pĂ„ hur varmt man har i köket. Man fĂ„r gĂ„ pĂ„ kĂ€nsla helt enkelt! 😏

Men oj va lÄngt det hÀr blogginlÀgget har blivit! Matbrödet som jag bakade igÄr fÄr jag nog göra ett eget blogginlÀgg om! Jag ska försöka hinna med att skriva det imorgon!

SÄ, stay tuned som de sÀger pÄ utrikiska!
Och prenumerera gĂ€rna pĂ„ bloggen sĂ„ missar du inget! ♥

Anneli.

Inga kommentarer: