söndag 24 augusti 2014

Sömnproblem

Många nuförtiden lider av sömnproblem - och jag är en av dem!
Jag har kommit underfund med att jag har nåt som kallas DSPD = Delayed Sleep Phase Disorder, också kallad DSPS = Delayed Sleep Phase Syndrome, vilket innebär att jag är sovtrött på helt fel tidpunkt på dygnet, d v s på dagen! Dessutom misstänker jag att jag har ett längre dygn än de flesta. Detta i sin tur gör att jag - eftersom jag inte kan följa min inre klocka - alltid är trött, men minst trött sent på kvällen och första halvan av natten.

OM jag hade kunnat följa min inre klocka (vilket inte funkar om man vill ha ett någotsånär normalt liv i det här samhället) skulle jag förmodligen vara mycket piggare än vad jag är idag, av den enkla anledningen att jag skulle sova bättre än nu när jag hela tiden tvingar mig att gå och lägga mig fast jag inte är tillräckligt trött, och blir väckt när jag sover som djupast.
Jag har inte tänkt så mycket på det här förut utan bara försökt och försökt komma i säng i dräglig tid varje kvä...natt... men i onsdags sa en vän till mig att hon fått tipset av en läkare (tror jag det var...) att inte gå och lägga sig förrän man är så trött så man sitter och nickar till framför TV:n/med boken i knäet/vid datorn eller vad man nu gör innan man ska sova. Detta för att lära hjärnan att somna direkt när man går och lägger sig. Till slut blir det en betingad reflex; direkt man lägger huvudet på kudden och drar täcket över sig så somnar man! DET vore ju skönt tänkte jag och bestämde mig för att testa på en gång!
Nu efter 4 nätter kan jag konstatera att det tyvärr inte funkar när man som jag har ett längre dygn är de "normala" 24 timmarna! Jag lägger mig bara senare och senare, med följd av att jag också vaknar senare och senare! Det funkar ju inte när man har familj och jobb!!

Så vad kan jag göra då? Ja, inte vet jag! Jag kan ju inte hålla på och ta sömnmedel varenda kväll! (For the record: Jag vill aldrig behöva ta sömnmedel!) Dessutom stod det i en artikel i Läkartidningen att när man har DSPD/DSPS så SKA man inte ta sömnmedel!

Men för att försöka komma i fas så jag orkar gå till jobbet imorgon tänkte jag faktiskt ta ett långt skönt bad ikväll, och sen en Valeriana insomningstablett (från Hälsokost) och hoppas på att jag åtminstone inte ligger vaken längre än till kl 03.00...! :-/

Anneli.

Inga kommentarer: