söndag 31 augusti 2014

En smart idé

Min utmattade skalle fick helt plötsligt en riktigt smart idé!
Jag har tänkt på allt i trädgården som jag inte orkar ta hand om på grund av att jag är så utbränd, och när jag tänker på det så blir jag riktigt ledsen! Jag har inte ens orkat göra färska juicer på jag vet inte hur länge! (Det är ju typiskt; när man som mest behöver extra näring så orkar man inte se till att få det i sig...) :-(

Det som känns mest angeläget att ta hand om av allt som växer i trädgården är förstås sånt som inte går att lagra, och då tänker jag närmare bestämt på Romansalladen och Västeråsgurkan.
Jag vill göra juice av den mesta av salladen för jag är inte överförtjust i att äta den som den är. Men juice gjord med gröna blad ska man helst inte spara nån längre stund utan dricka upp på en gång, och har man i för mycket sallad blir juiceblandningen inte så god så det är alltid en balansfråga hur mycket gröna blad man vill blanda i sin juice!
Västeråsgurka passar jättebra i färskpressad juice och den växer så det knakar ute i landen och måste plockas innan den blir för stor, för då blir den besk!

Jag bestämde mig för att ta mig i kragen och ta rätt på åtminstone en del av grödorna, så Janne och jag plockade in ett stort fång Romansallad, 5 rätt stora Västeråsgurkor och ca 10 ganska stora blad grönkål och detta juicade jag med en citron jag hade hemma. (Citronen hade jag med för att den saktar ner oxidationen så näringsvärdet inte sjunker för snabbt). Detta blev drygt 1 liter juice. Denna juice skulle inte vara så god att dricka som den är, men det är här det smarta kommer in: Jag hällde juicen i iskubspåsar och la in dem i frysen! Så sen är det bara att ta ut några iskuber och låta dem smälta i den juice man för tillfället gör och vips har man det nyttiga gröna i sin juice i den koncentration man själv väljer!
Det känns väldigt bra att ha tagit hand om åtminstone en del av salladen och gurkorna som Janne slitit med hela sommaren, och att ha dessa nyttigheter att ta fram för att få lite extra näring i juicerna jag kommer göra framöver! Och om jag orkar så kommer jag att göra mer sallads-/gurk- & grönkålsjuice och frysa in för framtida behov! :o)

Anneli.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt smart med iskuberna Anneli :) Heja dig! man måste ju se de möjligheter som finns när hinderna är stora.
Stor varm kram till dig

Anneli Sjögren sa...

Tack Lina! Ja, jag tycker faktiskt att jag fick en riktigt bra idé och jag gjorde faktiskt en omgång till + att jag gjorde en röd variant av aroniabär, rödbeta och blåbär tror jag det var...
Aronia är ju super-supernyttigt, men har en inte helt angenäm "sträv" smak, så det kan man inte heller ta för mycket av om man vill ha en smaskig juice. Men i iskubsform blir det lätt att dosera som man vill! :D
Stor varm kram till dig också!!